Danilo Jovanović, zastupnik "BredaMenarinibusa" za Srbiju
Prvo zakup "Ikarbusa", posle verovatno i kupovina
Autor: Katarina Preradović | 19.09.2009. - 05:00
Italijanski "BredaMenarinibus" srpskoj vladi nudi da uzme beogradski "Ikarbus" u zakup na period od dve godine, da organizuje proizvodnju i za to vreme proizvede oko 400 autobusa.
- Takođe, nudimo da se kompletna proizvodnja od šasije, konstrukcije do elektronike autobusa, dakle od a do š, obavlja u "Ikarbusu", što do sada nije bio slučaj, već su se delovi dovozili iz Italije. Verujemo da "Ikarbus" danas može da proizvede kompletan autobus, a mi ćemo dati obrtni kapital za to - kaže u razgovoru za "Novac" Danilo Jovanović, zastupnik bolonjske firme "BredaMenarinibus" za Srbiju.
Jovanović ističe da je prethodnih dana o tome pregovarao sa čelnim ljudima Ministarstva ekonomije, te da je dogovoreno da se u narednih 15 dana organizuje sastanak predsednika bolonjske firme sa vrhom Ministarstva ekonomije na kome bi se konkretizovali uslovi zakupa. Italijanska kompanija je spremna da u roku od dve nedelje od potpisivanja ugovora o zakupu pokrene proizvodnju, što bi moglo biti već u oktobru.
- Način zakupa biće dogovoren na sledećem sastanku. To može biti zakup đuture - prostora, opreme i radnika, pa će država isplaćivati plate, struju vodu itd. Može se dogovoriti i neki kombinovani model po kome ćemo mi državi platiti prostor i postojeću opremu, koju ćemo održavati i obnavljati, a mi ćemo isplaćivati plate, struju i komunalije. U tom drugom slučaju, od države ćemo tražiti da garantuje da radnici neće posle deset dana stupiti u štrajk zato što očekuju nerealne plate. Dakle, o obliku i visini zakupa će se tek pregovarati, a do tada država, odnosno Akcijski fond treba da imenuje zastupnika kapitala koji će u međuvremenu voditi firmu - objašnjava Jovanović.
On ističe da je namera bolonjske firme da zajedno sa Vladom Srbije krene sa reanimacijom fabrike.
- To znači da je važno opet pokrenuti proizvodnju koju bismo postepeno povećavali, a uporedo s tim i broj radnika od, recimo, 150 do ukupno potrebnih 350. Apsolutno je nepotrebno 700 radnika, dakle polovina njih je višak.
Šta "Bredamenarini" očekuje od države?
- Najpre da finansira socijalni program za višak radnika. Predlog sindikata je da država od iznosa koji je naplatila prilikom prodaje ruskom vlasniku izdvoji 1,2 miliona evra i da se izvrši socijalni program- kaže Jovanović.
Drugi zahtev italijanske firme je da država reši pitanje deblokade računa "Ikarbusa", kome su puštene menice od preko devet miliona evra od komercijalnih banaka. BredaMenarinibus nudi da pomogne u tome, pre svega u razgovorima sa italijanskim bankama "Intezom" i "Unicredit bankom", koje će uveriti da će kroz poslove koje ima "Ikarbus" biti u stanju da servisira svoje obaveze.
Zakup je, tvrdi Jovanović, samo prvi korak do verovatne kupovine "Ikarbusa" koja bi mogla uslediti po isteku dvogodišnjeg ugovora.
- Naš uslov za to je da se razdvoji imovina "Ikarbusa". Nas zanima samo proizvodnja, a ne trgovina zemljištem "Ikarbusa", za koje su mnogi zainteresovani. "Ikarbus" poseduje ukupno 10 hektara zemlje, od čega je sedam hektara fabrika i potrebno dvorište, dok 2,8 hektara čini uglavnom građevinsko zemljište na kojoj se nalazi tzv. Bela zgrada i servis, koji nisu neophodni. Dakle, predložićemo državi da razdvoji imovinu "Ikarbusa" i da proda tih 2,8 hektara građevinskog zemljišta, koje može da postigne dobru cenu. Od tog iznosa mogao bi se pokriti dobar deo duga "Ikarbusa", koji sada iznosi preko 16 miliona evra - objašnjava Jovanović.
Ovakvo interesovanje za beogradskog proizvođača autobusa, Jovanović objašnjava izuzetnim kvalitetom "Ikarbusovih" autobusa.
- Naša saradnja sa "Ikarbusom" počela je 2007. godine, kada je potpisan desetogodišnji ugovor. Pokušali smo da ostvarimo saradnju i dok je ruski vlasnik "Avtodetalj servis" bio u "Ikarbusu", ali to nije bilo moguće - kaže Jovanović. Tako je prva serija od 35 ugovorenih autobusa, poručena u novembru 2008, trebalo da budu gotova u februaru ove godine, ali zbog finansijskih problema "Ikarbusa", ona nije završena. Nedovršeni autobusi vraćeni su na doradu u Bolonju, kada je u martu u "Ikarbusu" počeo generalni štrajk.
- Mi smo u februaru ipak isplatili punu vrednost tih 35 autobusa, dakle ukupno 450.000 evra, kako bi radnici primili minimalne plate za januar. Iako je "Ikarbus" u blokadi preko 30 dana, "Bredamenarinin" bus je i pored toga uplatio 1. jula avans od 100.000 evra za 24 nova autobusa koji treba da nam budu isporučeni u novembru. Dakle, mi verujemo u "Ikarbus" i želimo dogovor sa srpskom vladom - kaže Jovanović.
Inače, "BredaMenarinin" bus iz Bolonje deo je italijanskog giganta "Finmekanike" i kao drugi po veličini proizvođač autobusa u Italiji, ostvaruje godišnji obrt od oko 100 miliona evra.
Ljubić: Novi pregovori u najkraćem roku
Aleksandar Ljubić, savetnik u Ministarstvu ekonomije, potvrdio je za "Novac" da je na sastanku sa predstavnicima "BredaMenarinibusa" održanom u sredu razmatrana mogućnost zakupa fabrike.
Novi susret će biti u najkraćem roku za dve-tri nedelje, kako bismo razradili detalje. Otvoreni smo za sve ideje, a u ovom slučaju, radi se o kompaniji koja već odlično poznaje "Ikarbus". Njihova saradnja sa "Ikarbusom" traje već dve godine i očekujemo da na sledećem sastanku izađu sa preciznim planom rada. Mi ne ispuštamo nijednog investitora, pa ćemo se potruditi i sa ovim da nađemo najbolje rešenje za "Ikarbus" - kaže Ljubić.
Izvor:Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=111407
'Ajde i njima da krene.