Мене занимају слободни трамвајски колосеци, да не би рушили стари део града због друмског саобраћаја.
Jednog lepog dana kada gradski čelnici budu stavili prioritet na tramvajski saobraćaj iznad drumskog (ali ne iznad metroa), taj direktan prelaz preko reke Save, kao i onaj preko Ade, će nam dobro doći...
Rešenje za veliki broj automobila nije i ne može biti više puteva, više mostova, više kolovoznih traka. Nauka nam kaže da je propusna moć jedne kolovozne trake oko 1.800 vozila na sat, a jedne raskrsnic (sa kol'ko hoćeš traka) je takođe 1.800 vozila na sat. Tako da će u gradovima uvek biti gužva jer raskrsnice prave zagušenja, a ne ulice.
Već sada treba razmišljati o regionalnom šinskom saobraćaju koji će da opslužuje prigradska naselja, Takođe je potrebno razmišljati o alternativama motornim vozilima za kretanje po užem centru (ja sam tu fan e-bajseva).
Mislim da apsolutno niko u Beogradu nije protiv pravljenja mostova.
Kljucno je pitanje: gde ce ti mostovi da dovedu ljude?
Samo pouzdan gradski prevoz u vidu prosirenja tramvajske mreze i izgradnje metroa moze da pomogne. Sve ostalo su suplje price.
Ono sto je problem je sto smo jako daleko i od pouzdanog gradskog prevoza, i od metroa.
Pa nema od toga ništa,
Dalje, opet se vidi isključivost u pisanju da ne dolazi u obzir nikakav drumski most, pa čak ni onaj samo za autobuse, taksije i hitne službe.
Poenta je bila da se bez strategije o smanjenju zavistnosti od drumskog saobraćaja (paralelno sa građenjem mostova koji očigledno već sada nedostaju) dobija situacija da nam konstantno fale još 2 mosta. Možemo još 10 da ih napravimo, a za to vreme koliko je potrebno da se napravi tih 10 saobraćaj će se opet povećati u tolikoj meri da će opet faliti još 2.
Usput, od tog smanjenja broja automobila nema ništa. Niti to treba da bude izgovor da se ne gradi još mostova.
Mene baš briga za automobile, kad se priča o novim mostovima i bulevarima, ja razmišljam koje i koliko linija JGPa bi tuda moglo da ide.
Cela fora je u tome da kad se prošire te ulice i izgrade ti mostovi, stanje u saobraćaju će da bude još gore nego što je danas.
Znam kako to zvuči, ali nikad neće biti dovoljno široke ulice, i nikad neće biti dovoljno mostova. To samo stvara sve veće i veće gužve.
Преласци преко Саве ће засигурни бити повећани, БАС, пословне четврти, аеродром, приступачнија железничка гледано изцентра и са Чукарице су са те стране реке, док насеља јужно од Саве само повећавају густину, од старог града са Дорћолом, до периферних Вождовца, Палилуле и Звездаре.
Сам метро неће бити довољан за то. Треба нам мост само за јавни превоз.
Meni najštetnije od svega je što je to preraslo u jednu nazadnu malicioznu agendu. I sutra kad dođe vreme da se proširi, prokopa ili izgradi nešto što je zaista potrebno, što bi svima godilo i što nije vezano za to da li Beograd ima 500 ili 700 hiljada kola, pojaviće se nova masa kontraša koja će i to pokušati da stopira ili će ismevati već milion puta kačenim "just one more lane bro" mimom.
Ti i ja želimo da se grad razvija, da postane što moderniji, i što efikasniji.
Ulice ima smisla proširivati do određene granice, ako sve imaju gde da se uliju.
Brankov most smo već proširili da bi protok automobila bio bolji. Naravno, ništa nismo naučili.
Vozac sam ali da postoji organizovan gradski prevoz, pre bih odabrao tramvaj kad bi bio pouzdan ili metro (da postoji), nego da se patim u spicu i maltretiram i sebe i auto.
Problem koji mi imamo, i koji ne razumeju ljudi koji vode grad, je da je ključna stvar to stizanje na vreme na posao, kao što je i stizanje kući u neko normalno vreme. Ljudi će zapravo da trpe i gužvu i sve ostalo bez nekog preteranog gunđanja ako im je prevoz tačan.
U Beogradu, da bi tramvaj bio tačan, mora da ima prednost na semaforima i mora strogo da se kazni svajo blokiranje tramvajskih sina, makar bilo na minut "samo da ženu pokupim".
Moja poenta je - sa primetnim nazadovanjem u pružanju usluge koje se očigledno podstiče, da li uopšte možemo da govorimo o nekoj budućnosti javnog prevoza u Beogradu?
Citirano sa više tema, te da dam jedan objedinjeni odgovor.
Sa velikom većinom citiranih stvari se slažem i smatram da su sve one stvari koje spominjemo, manje - više tačne, koliko god se međusobno neslagali, zvučali kao da kontriramo, da smo isključivo za jednu stvar i ništa drugo...
Počeo bih i u suštiuni se nadovezao na konstataciju da ništa nismo naučili iz slučaja proširenja Brankovog mosta time što bih rekao da podjednako nismo ništa naučili ni iz neproširivanja saobraćajnica i neizgradnje mostova, kao što ništa nećemo naučiti ni iz proširenja / zamene Starog savskog mosta novim širim mostom. I sa izgradnjom Novog Savskog mosta i tunela u produžetku, mi opet dovodimo ljude do Pančevačkog mosta i zakržljale infrastukture u istočnom delu Beograda. Ne, to ne znači da ne treba išta da radimo po tom pitanju, kako neki vole da izvode zaključak, već to znači da time nećemo rešiti problem. Ako smo išta naučili (neki jesu), onda je to da širina kolovoza nema ama baš nikakvog uticaja na povećanje broja vozila, jer da je tako, ovo navodim kao primer, Novi Beograd bi bio toliko preplavljen vozilima da ne može ni u jednom trenutku da se nađe slobodno parking mesto, dok bi Vračar bio pust. Za razliku od toga, mi imao situaciju na terenu takvu da još uvek može da se nađe parking mesto na Novom Beogradu a da je Vračar 95% u jednosmernim i/ili zoniranim ulicama i u konstantnom manjku parking mesta, čak i pored toga što imamo pojedine zavučene unutarblokovske prostore gde se parkiraju.
Da je rađeno ranije nešto konkretno, umesto što su crtane gomile planova i davane gomile izgovora za nerealizovanje istih, danas bi nas manje bolela glava i lakše bi smo podnosili porast broja automobila i lakše bi smo mogli da realizujemo rasterećenje saobraćajnica, poboljšanje protočnosti gradskog saobraćaja, bolju efikasnost i nezavisnost tramvajskog podsistema (koju možemo i danas donekle da poboljšamo)...
Dakle, iz svega priloženog se da zaključiti da neizgradnja mostova ne znači da nećemo imati smanjenje broja vozila. Čak ni onaj preko Ade Huje neće pomoći u rasterećenju i preraspodeli gužvi jer će se sav saobraćaj slivati u Višnjičku i Bulevar despota Stefana. Jedan most između Pančevačkog i SRC "25. maj" bi za početak dosta značio.
Kao što sam već spominjao, rasterećenje gužvi se ne rešava proširenjem levka na ulaznoj strani, odnosno u ovom našem slučaju, proširenjem novobeogradskih ulica do iznemoglosti, a nediranjem ulica u starom delu grada (Stari grad, Vračar, dobar deo Zvezdare, Palilule i Voždovca), kao i delom u Rakovici i Čukarici. Čak i da nam tramvaj bude protočniji i nezavisniji, potrebno je da proširujemo kolovoze na pojedinim lokacijama. Isto se odnosi i na autobuski i trolejbuski saobraćaj. Takođe, na više mesta u starom delu grada je potrebno proširenje kako bi bio efikasniji i gradski prevoz i kolski saobraćaj, obzirom da imamo i previše uskih grla. Svako proterivanje vozila iz centra grada nema smisla zato što je gro istih u tranzitnom saobraćaju, dakle nije im krajnja destinacija centar (Dorćol).
Za prigradska naselja je najefikasnije da imamo ulaganja u rekonstrukciju i dogradnju postojeće železničke infrastrukture, kako bi smo što efikasnije ljude iz Grocke, Mladenovca, Sopota, Lazarevca i Barajeva dovezni do šireg centra, odnosno NBG / Zemun. Ali, da bi se to realizovalo, potrebno je pored navedenog, i da se zaista kupe garniture za BG: voz. O sređivanju "Vukovog spomenika" i "Pančevačkog mosta" za niskopodne vozove da i ne govorim(o). Na taj način ćemo jedan deo ljudi odvratiti od korišćenja kola, zato što će ljudima biti brže i lakše da dođu vozom nego kolima do željene destinacije.
Za kraj, da nam grad bude moderniji nema šanse, jer gradnja "vizuelno jeftinih zgrada i većinom arhitektonski nemaštovitih" nije pravac kojim ćemo postići traženi efekat, ali da makar malo bude efikasniji, to možemo da postignemo.
P. S.
Pretvaranjem ulica po starom delu grada u jednosmerne uz iscrtavanje parking mesta i zoniranjem, nećemo rešiti problem povećanja broja vozila i manjka parking mesta, kao ni promenom smera ulaska i izlaska iz postojećih garaža, već izgradnjom manjih garaža na raznoraznim mestima po gradu gde je to moguće, a što ne zahteva velike infrastrukturne intervencije. Takođe neće ni nečinjenje ničega po ovom pitanju smanjiti broj vozila u gradu.