Šta je novo?

Bulevar despota Stefana

E47D3731-F2E9-463B-91F8-7BA1EB22053B.jpeg
 
to u Hamburgu, je zeleni "krov" nad autoputem

The expressway is loud, it creates a physical barrier between neighborhoods, and because it contains heavy truck traffic, it lowers the surrounding air quality. To solve these problems, Hamburg's government arrived at a brilliant solution: cover the expressway with a large green roof.

možda je malo preambiciozno rešenje za Despota Stefana
 
Gospodjo, idite na mesec dana u bilo koji evropski grad i živite u saobraćajnici poput BDS. Cisto da se uverite da ni tamo necete dobiti taj mir i cist planinski vazduh. Sem ako ne zivite u zgradi sa odlicnom zvucnom izolacijom, odlicnom stolarijom, tesko da cete izbeci takvo stanje. Nas problem je sto smo i manje ulice toliko zagusili saobracajem upravo zbog toga sto imamo nefunkcionalne saobracajnice poput BDS (tj nedovrsene).
 
I, da imamo taj jedan misaoni eksperiment. Današnje stanje je tako da veliki broj ljudi, koji idu na Novi Beograd (a dolaze iz Koteža, Krnjače, Pančeva, Karaburme, Višnjice) prolazi ovim delom grada. Na slici imate označene ulice većeg kapaciteta (ili bi trebalo da budu).
преузимање (69).png
Eh, sada, prirodno je da ljudi žele da pređu sa jedne obale grada na drugu i zbog toga imamo mostove, koji uglavnom bivaju veoma opterećeni (jer za njih uglavnom nemate alternativu).
Postoji velika potreba za deonicom Brankov most - Terazijski tunel - Dečanska - Braće Jugovića - Bulevar Despota Stefana - Pančevački most. Prema sadašnjoj mreži, najkraći put (a i signalizacija je tako napravljena) jeste da se vozite tuda između dva mosta. Vi, u ovom trenutku, nemate ni kapacitet, a ni prostor da taj saobraćaj nekud drugde usmerite.
Zatvaranje kao takvo ne može, jer postoji potreba za kretanjem tuda. Šta će se desiti kada je zatvorite? Pa, eto, imate priliku da vidite sada dok rade taj deo. Ceo saobraćaj je proteran kroz uzanu Francusku, koja ima problema sa saobraćajem koji kroz nju ide i bez ovog zatvaranja.

Stanje trenutno je ovakvo:
преузимање (70).png
Braon bojom je označen zatovren deo i zbog tog dela svi kruže. Okolne ulice prosto ne mogu da podnesu taj saobraćaj, dok u Bulevaru Despota Stefana 2 zgrade guše saobraćaj - ljudi troše više goriva, para, vremena između Cetinjske i Džordža Vašingtona. Rušenjem te dve zgrade bi se najverovatnije produžila žuta traka (bilo bi oko 2 km ukupno), kao što je u ostatku ulice i time bi se gradski prevoz na potezu od Trga republike do Pančevačkog mosta ubrzao, prevoz postao u tom delu barem pouzdaniji. Trenutno stanje je da se na raskrsnici Bulevara Despota Stefana i Džordža Vašingtona nalaze po 3 trake. One u smeru ka Pančevačkom mostu ne služe gotovo ničemu jer su kratke, dok u smeru ka Trgu prave poveći problem, jer se 2 trake slivaju u 1 na otprilike 200 metara dužine i opet dobijamo po 2 trake. Zbog tih 200 metara zna da se čeka po 20 minuta u toj ulici.

Razdvajanjem u tom delu bi prevoz postao daleko konkurentniji, a u nekim momentima i brži od automobilskog saobraćaja.

Šta sam hteo da kažem "misaonim eksperimentom". To je da bez bilo kakve druge alternative, zatvaranje ulice za saobraćaj takvog ranga bi bilo ravno pucnju u nogu, a zarad par stotina stanara. Znamo svi da svaka lokacija ima svoje dobre i loše strane - a to je blizina centru i, a i glavnom saobraćajnom koridoru, prirodno je da će biti bučno, zagađenije, nego na primer u Višnjici ili u nekoj jednosmernoj dorćolskoj ulici.
Mi u tom delu grada već i ovako nemamo saobraćajnice koje mogu da podnesu vožnju 50 km/h, jer su ulice masovno jednosmerne, pune parkinga i čestih pešačkih prelaza i to sve ne čini ulice bezbednom za vožnju tom brzinom. I bilo kakvo prebacivanje ulice na samo gradski prevoz ili pešačko-biciklistički saobraćaj ne dolazi u obzir. Mogao bih jednog dana da vidim da se ceo taj centralni deo zatvori, ali za to prvo mora da postoji metro koji odgovara saobraćajnim potrebama ovoga grada, tramvaj, a i dobar saobraćajni i urbanistički plan, jer potreba za kretanjem neće prestati, već se mora prebaciti sa automobilskog na neki drugi vid transporta - npr. nemojte voziti svoje dete autom do parka koji je 500 metara od kuće, već se prošetajte zajedno do tamo.
 
E sad uzmite pa pogledajte kakve saobraćajnice ima taj Dizeldorf u neposrednoj blizini ovog tunela, samo na istoj trasi ima još 2-3 praktično bulevara visokog kapaciteta sa po 4 trake+podzemnu gradsku železnicu+tramvaje, centar grada ima infrastrukturu kakvu Beograd neće imati ni za 100 godina. Pritom oni se ovde nisu odrekli te saobraćajnice već su izgradili tunel, mi sličan tunel (Ekonomski-Despota Stefana) iako imamo u planu verovatno nećemo doživeti a taj tunel bi značajno smanjio frekvenciju saobraćaja u DS.
 
Mali offtopic apropo stanara, imam utisak da postoje 2 kategorije koje se vecno bune, bez obzira na deo grada - oni sto misle da zive u Kopenhagenu i teraju jedan ekstrem poput zatvaranja ulica, mir zelenilo kao na Kranjskoj gori (da se razumemo, prvi sam za mir i zelenilo i sam, dok god je to izvodljivo), a druge grupa je ona koja misli da se ceo svet vrti oko njih. Kada je kod nas upravnik zgrade dosao sa predlogom da se stave stubici ispred zgrade da automobili ne mogu da se parkiraju, i ljudi da izlaze normalno iz zgrade, umalo krvavi sukob da nije izbio. Par stanara sa stavom "ko si ti da meni prvouseljenom menjas nesto" su krenuli sa "a gde cu ja da parkiram, zasto bas nasa zgrada da strada, kome smetaju kola ispred, zovite pomericu ako treba itd.". Uzasno koliko ljudi sebicni i samo za svoje interese brinu, po cenu stete drugih.
 
Na temi o Prokopu sam pisao kako je lepota Beograda i u tome što ima dosta zelenila i delova grada koji su male zelene oaze i da se stranci oduševljavaju sa time koliko je ozelenjen Beograd. Takođe, Beograd je grad gde imaš delove grada koji su Vračar 2.0, 3.0... , a i delove grada poput Prokopa, Cerak vinogradi i sl. i da je dobro što je tako, jer ima za svakoga po nešto. Ono što sam primetio je da dosta ljudi smatra da je jedino ispravno da grad izgleda kao Hong Kong, ali da ima i ljudi koji bi velike pešačke zone i zelenu oazu u centru grada, a ni jedni ni drugi ne shvataju da Beograd uopšte ne funkcioniše na taj način. Recimo Cerak vinogradi ima Košutnjak preko puta, a i samo naselje obiluje zelenilom, što bi zadovoljilo sve te ljubitelje zelenila, u koje spadam i ja, ali eto nije u centru i nije baš sve tako blizu, pa samim tim nije poželjno tim nekim "razmaženim" grupacijama ljudi. Sve ima svoje mane i prednosti i nijedan kraj ne može da ima apsolutno 100% sve ono što bi se želelo na jednom mestu ili u neposrednoj blizini. Zato je bitno da znaš tačno šta želiš da ti bude priritet prilikom odabira mesta stanovanja, a to bih rekao da fali jednom delu građanstva. Takođe, Beograd je grad koji funkcioniše tako da je centar u dobrom delu tranzitni koridor, zato što su jednostavno tako građena naselja, i teško da će se to u bliskoj budućnosti promeniti. Ovo pogotovu važi za Bulevar despota Stefana, Kneza Miloša, Takovsku, Bulevar Mihajla Pupina...​
 
Komentarisala sam plan za proširenje BDS kao štetan po dalji razvoj Grada, kao i uslova života stanara u tom kraju, a dobila preporuke da se preselim ili zamenim stolariju!? Ja i ako se preselim ću biti protiv ovog projekta:)
Zaključak bi mogao da bude da je potreban tunel Ekonomski- BDS kako bi svi bili zadovoljni!
 
Pa to i jeste u planu.

Samo sto ni nakon njegove izgradnje DS ne moze da se zatvori za saobracaj. Ali ce se smanjiti guzve u tom delu.
 
Постојеће сужење доприноси већем загађењу ваздуха и већој буци. Е сад, на питање зашто ове две неувучене зград нису дирали 50их, 60их, пада ми на памет да су ту сместили неке заслужне другове па нису смели тек тако да из дирају за разлику од нпр. станара зграда које су биле на месту НБС, мада могуће да грешим.
Што се тиче самог живота у бучним улицама, из личног искуства такве улице нису за становање, много је компликација поред самог загађења и буке као главних мана и мислим да би град требао да тежи претварању стамбених зграда у њима у комерцијално-административме.
 
Neke stvari jednostavno moraju da se odrade, ako se namerava iole normalno funkcionisanje grada. Mnoge stvari se odlažu, a ono što se ne odlaže, radi se tako da nakon tih rešenja situacija u velikoj većini slučajeva bude gora nego pre. Sama izgradnja tunela, čiji naziv sam govori da ide u Bulevar despota Stefana, znači da bulevar ne može biti zatvoren za saobraćaj, kako se da zaključiti iz nekih postova. Takođe, neće svi koji koriste Bulevar Mihajla Pupina da idu tunelom u produžetku Starog savskog mosta. Jedni će da nastave pravo preko Brankovog mosta, jer im je tako lakše, a jedan deo će verovatno da nakon nekog vremena zaključi da mu i nije mnogo brže tunelom, pa će se vratiti na Brankov most, pošto već postoji alternativa. Ali nisu tu samo ljudi koji sa NBG prelaze na stranu starog grada, ima i ljudi iz okolnih ulica kojima je Bulevar despota Stefana najbliži, a nije im cilj NBG.

Pukim gledanjem fotografija rešenja iz inostranstva, pišem generalno, i ne osvrćem se samo na ovu temu, ne znači da bi se copy / paste metodom unapredio život u Beogradu. U nekim slučajevima to može da bude i kontraproduktivno, jer kao što napisah više puta, Beograd ne funkcioniše kao ti drugi gradovi, sa akcentom na boldovano.

Ko god živi u centru, a očekuje da ima život kao u mirnijim delovima grada, taj je, barem po mom mišljenju, ili promašio lokaciju ili ne zna šta tačno hoće. Kao što napisah u prethodnom postu, mesta za unapređenje Bulevara despota Stefana ima, ali transformacija u nešto što je sušta suprotnost sadašnjem stanju, pitanje je da li bi ikada bilo moguće.​
 
Komentarisala sam plan za proširenje BDS kao štetan po dalji razvoj Grada, kao i uslova života stanara u tom kraju, a dobila preporuke da se preselim ili zamenim stolariju!? Ja i ako se preselim ću biti protiv ovog projekta:)
Zaključak bi mogao da bude da je potreban tunel Ekonomski- BDS kako bi svi bili zadovoljni!
Kako vi konkretno zamišljate da će doprineti daljem razvoju grada ukoliko se BDS još više ograniči za automobilski i gradski saobracaj? Iskreno pitam. Kako već neko pomenu, tunel ne znaci da će saobracaj nestati.
 
Nisam ni mislila da će saobracaj nestati, već da bude normalan koliko mu infrastruktura i dozvoljava. Bulevar ima u tom delu dve trake, a saobracaj je skoncentrisan kao da ima min 2+2. Za pocetak Neke linije mogu da se preusmere u sporedne ulice. Palmoticeva je sira od BUlevara pa nema ni jednu autobusku liniju. Jednu mogu da preusmere pored Kalimegdana i DZV jer isto ima širinu, a manji broj linija, sto nije logično. Mogu da uvedu za jednu ili dve linije električni autobus jer ovo nije problem od juče već nas godinama maltretiraju. Oni su elektricne autobuse rasporedili u delove grada koji nemaju problem sa bukom i zagadjenjem, sto opet nije logično. Meni smeta sto sile BUlevar sa saobraćajem kao da postoji infrastruktura, a ona faktički ne postoji!!! To su sve mogli da urade…Posto su usvojili plan da prave tunel, ja bi postojeca proširenja u gornjem delu ulice do DZV, a najlepše bi bilo do Botaničke bašte koja su oko 7 metara ozelenila, konkretno drvorede zasadila. U tom delu grada nema zelenila, nema parka, itd. Ne znam da li ste obratili pažnju gde je kafić Brodić mislim da se zove koji već ima baštu i drveće samo bih tako produžila do početka ulice prvo zbog škole, onda zbog Skadarlije i turista, a možda bi se i poboljšao vazduh u centru…Meni su vizuelno sve ulice uske kad se predje DZV i nekako se vidi da ulazis u staro jezgro grada…
 
U Beogradu, ovakvom kakav je i kakav verovatno jedino može biti dalje, velika iluzija je da ce BDS ikada biti humana ulica za život i decu.

Uštedećete sebi mnogo živaca i nerviranja ako se tome ili prilagodite, ili nađete alternativu. Jer stvarnost se za naših života prilagoditi željama neće. Ovo kažem bez i trunke želje da budem maliciozan.
 
Nisam ni mislila da će saobracaj nestati, već da bude normalan koliko mu infrastruktura i dozvoljava. Bulevar ima u tom delu dve trake, a saobracaj je skoncentrisan kao da ima min 2+2. Za pocetak Neke linije mogu da se preusmere u sporedne ulice. Palmoticeva je sira od BUlevara pa nema ni jednu autobusku liniju.
Potreba za BDS i količina saobraćaja se tu nikako neće smanjiti.
Palmotićeva ima lošu vezu sa drugim ulicama da bi bila ulica takvog ranga. S jedne strane se vezuje na Kosovsku, a sa druge na onaj nazovi pokušaj raskrsnice u Džordža Vašingtona i neoptimalna je za prolaz gradskog saobraćaja - em nema povezanost, niti je lako dovesti bilo kakvo vozilo gradskog prevoza u nju, a pritom je jednosmerna.
 
Mislim da smo mi došli u nerešivu situaciju u kojoj dodavanja još traka, mostova, tunela, samo generiše više saobraćaja...
Ne vredi ljudi, treba biti realan... kada se jednog dana reše uska grla, proširi sve što može da se proširi, doda UMP, tuneli, metro i sve ostalo, jedino što preostaje jeste ograničavanje automobilskog saobraćaja, bilo kroz par-nepar, povećane poreze, skuplji parking ili kako već.

Vozila i ljudi je previše, a mesta premalo.
Moraće način života i cirkulisanja kroz grad da se menja.
 
Kada se sve proširi i sredi i kad se izgradi metro više neće biti potrebni automobili jer će postojati teleportacija...
Ali da, kada bi se sve sredilo, trebalo bi uvesti neku vrstu plaćenog prolaska kroz grad, kao vinjeta i kamere na svim većim saobraćajnicama.
 
И у Диселдорфу и у Хамбургу су наткривени градски аутопутеви, тако да су примери обична манипулација.
Не треба се служити таквим средствима на овом форуму, јер овде људи нису урбанистички неписмени, нити мутави.

Деспота Стефана није градски аутопут, него градска улица. Са садашњим сужењем највише је оштећен - јавни превоз. Аутомобили своју траку имају, гле чуда - сви европски градови који сужавају простор за аутомобиле а шире за аутобусе, трамваје, бицикле... чине то јер имају довољно простора да тако нешто учине! Еурека, Елена, генерацијо!
 
Nisam ni mislila da će saobracaj nestati, već da bude normalan koliko mu infrastruktura i dozvoljava. Bulevar ima u tom delu dve trake, a saobracaj je skoncentrisan kao da ima min 2+2.
Kod mene je Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, na delu od Dr Milutina Ivkovića do Ljutice Bogdana, bio put sa dve šire trake. U smeru ka Banjici su gužve bile svakodnevne, i kolona vozila duž celog pomenutog dela, gde se i po 20 minuta prolazilo. Nakon rekonstrukcije, i minimalnog proširenja, sa uvučenim stajalištima gradskog prevoza u smeru ka centru, dobijene su tri trake, od toga dve u smeru ka Banjici. Nakon toga su gužve nestale. Pomenuti problem sam godinama unazad isticao kao nešto što bi trebalo da se reši, i kada je napokon to rešeno, samo mogu da kažem super, jer se sada i kada su najveće gužve, prolazi za 5 - 7 minuta.​
 
kolegica Elena, a ako se već buni kontra širenja svoje ulice, trebala bi barem prihvatiti širenje pogleda, jer bi tada racionalnije prišla problemu

objektivno-da-objektivnije-ne-može, postoji potreba za proširenjem DS, i to nije sud samo ljudi ovde, već i struke, i onih koji saobraćaju tuda

dakle, potpuni konsenzus, svih

osim Vas;)
 
Mogu da uvedu za jednu ili dve linije električni autobus jer ovo nije problem od juče već nas godinama maltretiraju. Oni su elektricne autobuse rasporedili u delove grada koji nemaju problem sa bukom i zagadjenjem, sto opet nije logično. Meni smeta sto sile Bulevar sa saobraćajem kao da postoji infrastruktura, a ona faktički ne postoji!!! To su sve mogli da urade…Posto su usvojili plan da prave tunel, ja bi postojeca proširenja u gornjem delu ulice do DŽV, a najlepše bi bilo do Botaničke bašte koja su oko 7 metara ozelenila, konkretno drvorede zasadila. U tom delu grada nema zelenila, nema parka, itd. Ne znam da li ste obratili pažnju gde je kafić Brodić mislim da se zove koji već ima baštu i drveće samo bih tako produžila do početka ulice prvo zbog škole, onda zbog Skadarlije i turista, a možda bi se i poboljšao vazduh u centru…Meni su vizuelno sve ulice uske kad se predje DŽV i nekako se vidi da ulazis u staro jezgro grada…​
Konvertovanje autobuske u elektrobusku liniju zahteva veći broj vozila, a samim tim i vozača, zato što je potrebno duže zadržavanje na okretnici, zarad punjenja elektrobusa. Kako smo u problemu sa vozačima i za postojeće kapacitete propisanih vozila, i vrlo često, suočeni sa preskakanjima polazaka ili neizlaska šihti, što najbolje znaju stanovnici prigradskih naselja, prvo taj problem da se reši, pa onda sve ostalo. Drugo, stavljati elektrobuse na linije koje idu kroz Bulevar despota Stefana je ravno kažnjavanju ljudi koji iste koriste, zato što su to neke od najopterećenijih linija u gradu. Sa druge strane, konvertovanje pojedinih linija u trolejbuske, može da dođe u obzir, o čemu je više puta govoreno, na više mesta. Pogotovu što konfiguracija terena nekih linija to ima kao prednost.

Za ozelenjavanje napisah ranije da ima prostora, i to u vidu drvoreda, ali ništa više od toga. Dakle ne pretvarati bulevar u džunglu poput onih primera iz inostranstva. Takođe, treba povesti računa i o tome koje drveće se sadi. Lipa i kesten nisu dobro rešenje, jer u Kneza Miloša sam primetio da lipe tokom leta, a i u kasno proleće, znaju da odbace lišće. K:esten takođe dosta rano ume da odbaci lišće. Kiseli ili obični ruj, takođe nije dobro rešenje. Tu treba insistirati na nečemu što će imati tokom celog vremena rasta, lišće na granama, i to još da bude i zeleno, uprkos konstantnom uticaju izduvnih gasova od vozila. Jedino tako se doprinosi boljem vazduhu i smanjenju buke, koliko je to moguće.Pomenute vrste sam naveo kao primer nečega što se forsira, a što je nepraktično / nefunkcionalno za sve delove grada i za sve različite mikroklimatske celine.​
 
Saobracaj i urbanizam nisu moja struka tako da je moje vidjenje rešenja problema izneto laički. Takodje, ja ne vidim da postoji volja Grada da se ovaj problem resi bilo proširenjem bilo na neki dr. Način. Ovaj plan je iz 2016. i samo je mrtvo slovo na papiru. Od 90 i neke se javlja problem zbog povećanja saobracaja. Ja bih volela da smo konkretni ovde da saobraćajci, urbanisti, akusticari, arhitekte… daju i neko polovicno rešenje problema. Ok, Ne mogu el autobusi ali mogu 1-2 linije da se zameni sa trolom i to je pomak.
Dok čekamo proširenje posto je većina za i plan postoji, možemo li nešto konkretno da uradimo do tada? Ps Bez ličnih predloga, moliću lepo.
 
Vrh