U poslednje vrijeme se pomalo bavim aplikacijama za android - pa mi je palo na pamet kako bi uz pomoć jeftinih android telefona (već oko 200 evra), web aplikacije, aplikacija za mobilne telefone mogao izgraditi vrlo efikasan sistem koji bi obavještavao o pozicijama buseva...
Pripremajući se za ovaj post - saznao sam da je neki takav sistem već u pripremi - ali da li će biti izgrađen kako treba i koliko će biti funkcionalan - pitanje je na koje nemam odgovor - http://www.pressonline.rs/sr/vesti/beograd/story/142304/Mobilni+"prati"+autobuse+GSP-a.html
Svaki bus bi bio opremljen nekim jeftinim GPS mobilnim telefonom (npr. nekim entry androidom - 200 evra)... Imao bi stalnu konekciju na internet (što se može dobiti već od 400 dinara - MTSov Surf start - 400 dinara sa 2GB bi bio i više nego dovoljan)...
U srcu sistema bi bio Web sajt - koji bi imao bazu u Back end-u, imao mapu beograda (što se može licencirati - npr Contrastova mapa koju koriste plan plus i iGo navigacija), kao i aplikacije za popularne smart phone platforme (Android, iphone...) i SMS servis za one bez pametnih telefona...
Vozači bi na svojim telefonima imali instalisanu aplikaciju za vozače koja bi pozicije prijavljivala sistemu u realnom vremenu...
Funkcionalnost:
-na web sajtu bi se mogli dobiti podaci o položajima svih buseva
-mogli bi se dobiti i vremena dolazaka sledećih buseva na bilo koju autobusku stanicu
-mobilne aplikacije bi radile to isto sa tim što bi one učitavale i poziciju telefona putnika uz pomoć GPSa i tako same znale na kojoj se autobuskoj stanici putnik nalazi...
-web stranica bi mogla davati i informacije o gužvama na ulicama kojima se GPS kreće i gužve bi uzimala u obzir prilikom računanja vremena dolazaka na stanice
- po ugledu na neku aplikaciju kao što je GpsG (http://goo.gl/XXeE2) bi mogla i da predlaže rute javnim prevozom između bilo koje dve tačke u gradu računajući i realna vremena dolazaka linija na stanicu i slično
-opciono i neki SMS servis za one koji nemaju pametne telefone
-sistem bi mogao vrlo efikasno zamjeniti posao dispečara jer bi GSP imao real time informacije o pozicijama svih buseva - kada se neki bus uključuje u saobraćaj, kolike pauze pravi na okretnicama, kada kreće sa vožnjom i koliko kasni u odnosu na red vožnje, vozači bi na početku smjene ulogovali na sistem pa bi GSP imao informacije o svakom vozaču i njegovoj efikasnosti... aplikacija bi mogla i vozača da upozori kada mu je isteklo vreme za pauzu - kada je vrijeme da krene po redu vožnje...
-sa obzirom da svaki telefon ima standardni audio izlaz - aplikacija bi preko audio sistema mogla samostalno davati informacije o sledećoj stanici - ono što već postoji u nekim tramvajima - ali ne funkcioniše jer je valjda vozačima ljeno da pritiskaju dugme pred svaku stanicu u tim manualnim sistemima...
-vrlo lako bi se mogla ugraditi funkcionalnost u slučaju privremenih otkazivanja/pomjerenja linija (što je u Beogradu često) gdje bi putnici mogli vidjeti novu rutu i novu najbližu stanicu...
-vrlo lako bi se mogao prilagoditi i drugim gradovima u Srbiji (a i šire)...
Cijena sistema - nekoliko desetina hiljada do 100 000 evra za osnovu sistema - web aplikaciju sa back-endom i izradu mobilnih aplikacija (mada ako kod nas ocistisrbiju košta 25000 evra - ovo bi lako poslije oporezivanja mitom moglo biti i milion)...
-oko 200 evra za telefon po busu - plus možda koju desetinu evra za neko kućište sa zaštitom, napajanjem - da bi sprečili krađe...
Najljepše od svega je što sistem ne bi vezan bio za neki proizvoljni hardware - pa bi bio mnogo jeftiniji i servisiranje bi bilo mnogo jeftinije - pokvari se mobilni telefon - za minut ga zamjeniš drugim - pokvareni odneseš na servis ako je na garanciji/baciš... Sa vremenom mjenjaš telefone pa ne moraš se dovijati da servisiraš neku staru opremu
-već od 400 dinara za mobilni internet po busu - mada bi ovo moglo biti i sponzorstvo neke mobilne mreže...
-sistem bi se isplatio jer vjerujem da Dispečeri i slične službe koštaju više, plus neke pare bi se mogle skupiti i SMS servisom, sponzorskim ugovorima i slično...
Sve u svemu - cijeli sistem bi bio mnogo jeftiniji od jednog busa/trolejbusa/tramvaja, a pružio bi mnogo...
U pretraživaču sam pronašao da neki sistemi već postoje - ali nisam imao vremena da istažujem da li bi mogli primjeniti neko već postojeće rješenje - ili bi to bilo komplikovanije/skuplje od izrade novog sistema... Mnogi sistemi se oslanjaju na red vožnje koji u beogradu uglavnom nema puno značaja, a u ovom sistemu koga sam ja opisao bi se dobijala realna vremena, a ne ona po redu vožnje...
Neki postojeći sistemi:
http://maps.google.com/help/maps/transit/partners/
http://www.nextbus.com/homepage/
http://www.ctabustracker.com/bustime/home.jsp
Pripremajući se za ovaj post - saznao sam da je neki takav sistem već u pripremi - ali da li će biti izgrađen kako treba i koliko će biti funkcionalan - pitanje je na koje nemam odgovor - http://www.pressonline.rs/sr/vesti/beograd/story/142304/Mobilni+"prati"+autobuse+GSP-a.html
Svaki bus bi bio opremljen nekim jeftinim GPS mobilnim telefonom (npr. nekim entry androidom - 200 evra)... Imao bi stalnu konekciju na internet (što se može dobiti već od 400 dinara - MTSov Surf start - 400 dinara sa 2GB bi bio i više nego dovoljan)...
U srcu sistema bi bio Web sajt - koji bi imao bazu u Back end-u, imao mapu beograda (što se može licencirati - npr Contrastova mapa koju koriste plan plus i iGo navigacija), kao i aplikacije za popularne smart phone platforme (Android, iphone...) i SMS servis za one bez pametnih telefona...
Vozači bi na svojim telefonima imali instalisanu aplikaciju za vozače koja bi pozicije prijavljivala sistemu u realnom vremenu...
Funkcionalnost:
-na web sajtu bi se mogli dobiti podaci o položajima svih buseva
-mogli bi se dobiti i vremena dolazaka sledećih buseva na bilo koju autobusku stanicu
-mobilne aplikacije bi radile to isto sa tim što bi one učitavale i poziciju telefona putnika uz pomoć GPSa i tako same znale na kojoj se autobuskoj stanici putnik nalazi...
-web stranica bi mogla davati i informacije o gužvama na ulicama kojima se GPS kreće i gužve bi uzimala u obzir prilikom računanja vremena dolazaka na stanice
- po ugledu na neku aplikaciju kao što je GpsG (http://goo.gl/XXeE2) bi mogla i da predlaže rute javnim prevozom između bilo koje dve tačke u gradu računajući i realna vremena dolazaka linija na stanicu i slično
-opciono i neki SMS servis za one koji nemaju pametne telefone
-sistem bi mogao vrlo efikasno zamjeniti posao dispečara jer bi GSP imao real time informacije o pozicijama svih buseva - kada se neki bus uključuje u saobraćaj, kolike pauze pravi na okretnicama, kada kreće sa vožnjom i koliko kasni u odnosu na red vožnje, vozači bi na početku smjene ulogovali na sistem pa bi GSP imao informacije o svakom vozaču i njegovoj efikasnosti... aplikacija bi mogla i vozača da upozori kada mu je isteklo vreme za pauzu - kada je vrijeme da krene po redu vožnje...
-sa obzirom da svaki telefon ima standardni audio izlaz - aplikacija bi preko audio sistema mogla samostalno davati informacije o sledećoj stanici - ono što već postoji u nekim tramvajima - ali ne funkcioniše jer je valjda vozačima ljeno da pritiskaju dugme pred svaku stanicu u tim manualnim sistemima...
-vrlo lako bi se mogla ugraditi funkcionalnost u slučaju privremenih otkazivanja/pomjerenja linija (što je u Beogradu često) gdje bi putnici mogli vidjeti novu rutu i novu najbližu stanicu...
-vrlo lako bi se mogao prilagoditi i drugim gradovima u Srbiji (a i šire)...
Cijena sistema - nekoliko desetina hiljada do 100 000 evra za osnovu sistema - web aplikaciju sa back-endom i izradu mobilnih aplikacija (mada ako kod nas ocistisrbiju košta 25000 evra - ovo bi lako poslije oporezivanja mitom moglo biti i milion)...
-oko 200 evra za telefon po busu - plus možda koju desetinu evra za neko kućište sa zaštitom, napajanjem - da bi sprečili krađe...
Najljepše od svega je što sistem ne bi vezan bio za neki proizvoljni hardware - pa bi bio mnogo jeftiniji i servisiranje bi bilo mnogo jeftinije - pokvari se mobilni telefon - za minut ga zamjeniš drugim - pokvareni odneseš na servis ako je na garanciji/baciš... Sa vremenom mjenjaš telefone pa ne moraš se dovijati da servisiraš neku staru opremu
-već od 400 dinara za mobilni internet po busu - mada bi ovo moglo biti i sponzorstvo neke mobilne mreže...
-sistem bi se isplatio jer vjerujem da Dispečeri i slične službe koštaju više, plus neke pare bi se mogle skupiti i SMS servisom, sponzorskim ugovorima i slično...
Sve u svemu - cijeli sistem bi bio mnogo jeftiniji od jednog busa/trolejbusa/tramvaja, a pružio bi mnogo...
U pretraživaču sam pronašao da neki sistemi već postoje - ali nisam imao vremena da istažujem da li bi mogli primjeniti neko već postojeće rješenje - ili bi to bilo komplikovanije/skuplje od izrade novog sistema... Mnogi sistemi se oslanjaju na red vožnje koji u beogradu uglavnom nema puno značaja, a u ovom sistemu koga sam ja opisao bi se dobijala realna vremena, a ne ona po redu vožnje...
Neki postojeći sistemi:
http://maps.google.com/help/maps/transit/partners/
http://www.nextbus.com/homepage/
http://www.ctabustracker.com/bustime/home.jsp