Razmisljam nesto ovih dana na temu 100%-ne denivelacije tramvajskih linija. Ne, ne mislim na davanje prednosti na semaforima, ne mislim na "80% denivelisane trase" kako to kazu za liniju 1 Belama, i ne mislim da se to uradi samo za 3 linije kako se predvidja u planu za LRT. Mislim na to da se postojece tramvajske linije pretvore u potpuno nezavisni vid sinskog prevoza. Sve. Od pocetka do kraja. Dakle:
- tramvaj bi svugde isao sredinom ulice - tako bi se omogucilo nesmetano skretanje u desno za druga vozila, kao i parkiranje, ili bi oba smera bila na istoj strani ulice (ovo drugo bi moglo da se odradi negde po NBG) - tako bi opet postojalo nesmetano skretanje na jednu stranu, i parkinzi na ulici bi bili samo na toj strani
- sine bi bile fizicki odvojene od ostatka kolovoza, kao npr. u Bulevaru (tamo gde sine idu po sredini) i Nemanjinoj, uz ogradicu ako je potrebno da se onemoguci ulazak vozila u traku gde su sine
- neke raskrsnice bi bile "denivelisane" jednostavno tako sto bi tramvaj zakrcio put i onemogucio skretanje levo/nastavak pravo. To bi se radilo sa manjim raksrnicama, npr. ulicice koje izlaze na Bulevar (mnoge su i onako jednosmerne) - uz obezbedjivanje alternativnih pravaca to ne bi bio problem, a ubedjen sam da bi sa zabranjenim skretanjima na nekim mestima saobracaj i bolje funkcionisao
- pesacki prelazi bi takodje bili denivelisani tako da ljudi ne prelaze peske preko sina. Tamo gde to ne narusava izgled grada (NBG i noviji delovi grada) gradili bi se pesacki mostici - zarad ustede negde (na manjim raskrsnicama i prelazima npr.) bi bili gradjeni tako da premoste samo sine a ne i celu ulicu (ljudi i onako moraju da predju ulicu da bi dosli do stanice). Svugde drugde bi bili gradjeni podzemni pesacki prolazi, opet negde samo ispod sina a ne cele ulice, da bude jeftinije
- najtezi deo je naravno kako zaista denivelisati velike i bitne raskrsnice. Na NBG bi se gradili nadvoznjaci, ili za tramvaj, ili za vozila (negde ovako, negde onako, u zavisnosti sta je bolje/jeftinije u datom slucaju). Inace bi morali da se gradi podvoznjaci, tj, kratki tuneli na raskrsnicama. Negde, kao npr. na Slaviji, bi ponirao tramvaj pod zemlju, a negde bi to cinila vozila. Na mnogim mestima je i onako brdovit teren pa moze pravolinijski da se probije tunel (npr. raskrsnica Gospodara Vucica i Bulevara).
Na kraju imamo tramvaj potpuno nezavisan od drugih vidova saobracaja pa i od pesaka. Red voznje moze da se postuje u minut, tramvaju mogu mnogo brze da saobracaju.
Nego, lepa je to zamisao, ali me zanima sta forumska populacija misli:
- koliko bi to sve kostalo?
- da li je prakticno?
- na kraju, da li se isplati?
Nekako sam misljenja da bi ceo tramvajski sistem mogao da se denivelise za cenu jedne LRT linije (oko 500 miliona), ne vidim zasto nije izvodljivo (ako mogu da se grade metro tuneli 40 m pod zemljom, zasto ne i podvoznjak/tunel tu i tamo), prednost je sto moze da se radi postepeno i ne mora ceo tramvajski sistem da stoji odjedanput dok traju radovi, prednosti su ocigledne samo je pitanje da li opravdavaju tolika ulaganja?
Btw ovo nije tema na staru raspravu metro vs. LRT, metro vs. tramvajem u 21. vek, posmatrajte ovo kao nesto sto bi moglo da se uradi i u gradu s metroom i u gradu bez metroa (poznato da sam pobornik metroa), dakle tema je cisto "tramvajska". Misljenja?
- tramvaj bi svugde isao sredinom ulice - tako bi se omogucilo nesmetano skretanje u desno za druga vozila, kao i parkiranje, ili bi oba smera bila na istoj strani ulice (ovo drugo bi moglo da se odradi negde po NBG) - tako bi opet postojalo nesmetano skretanje na jednu stranu, i parkinzi na ulici bi bili samo na toj strani
- sine bi bile fizicki odvojene od ostatka kolovoza, kao npr. u Bulevaru (tamo gde sine idu po sredini) i Nemanjinoj, uz ogradicu ako je potrebno da se onemoguci ulazak vozila u traku gde su sine
- neke raskrsnice bi bile "denivelisane" jednostavno tako sto bi tramvaj zakrcio put i onemogucio skretanje levo/nastavak pravo. To bi se radilo sa manjim raksrnicama, npr. ulicice koje izlaze na Bulevar (mnoge su i onako jednosmerne) - uz obezbedjivanje alternativnih pravaca to ne bi bio problem, a ubedjen sam da bi sa zabranjenim skretanjima na nekim mestima saobracaj i bolje funkcionisao
- pesacki prelazi bi takodje bili denivelisani tako da ljudi ne prelaze peske preko sina. Tamo gde to ne narusava izgled grada (NBG i noviji delovi grada) gradili bi se pesacki mostici - zarad ustede negde (na manjim raskrsnicama i prelazima npr.) bi bili gradjeni tako da premoste samo sine a ne i celu ulicu (ljudi i onako moraju da predju ulicu da bi dosli do stanice). Svugde drugde bi bili gradjeni podzemni pesacki prolazi, opet negde samo ispod sina a ne cele ulice, da bude jeftinije
- najtezi deo je naravno kako zaista denivelisati velike i bitne raskrsnice. Na NBG bi se gradili nadvoznjaci, ili za tramvaj, ili za vozila (negde ovako, negde onako, u zavisnosti sta je bolje/jeftinije u datom slucaju). Inace bi morali da se gradi podvoznjaci, tj, kratki tuneli na raskrsnicama. Negde, kao npr. na Slaviji, bi ponirao tramvaj pod zemlju, a negde bi to cinila vozila. Na mnogim mestima je i onako brdovit teren pa moze pravolinijski da se probije tunel (npr. raskrsnica Gospodara Vucica i Bulevara).
Na kraju imamo tramvaj potpuno nezavisan od drugih vidova saobracaja pa i od pesaka. Red voznje moze da se postuje u minut, tramvaju mogu mnogo brze da saobracaju.
Nego, lepa je to zamisao, ali me zanima sta forumska populacija misli:
- koliko bi to sve kostalo?
- da li je prakticno?
- na kraju, da li se isplati?
Nekako sam misljenja da bi ceo tramvajski sistem mogao da se denivelise za cenu jedne LRT linije (oko 500 miliona), ne vidim zasto nije izvodljivo (ako mogu da se grade metro tuneli 40 m pod zemljom, zasto ne i podvoznjak/tunel tu i tamo), prednost je sto moze da se radi postepeno i ne mora ceo tramvajski sistem da stoji odjedanput dok traju radovi, prednosti su ocigledne samo je pitanje da li opravdavaju tolika ulaganja?
Btw ovo nije tema na staru raspravu metro vs. LRT, metro vs. tramvajem u 21. vek, posmatrajte ovo kao nesto sto bi moglo da se uradi i u gradu s metroom i u gradu bez metroa (poznato da sam pobornik metroa), dakle tema je cisto "tramvajska". Misljenja?