dragan
Professional
Sastanak Međudržavne komisije za izgradnju Panevropskog naftovoda koji bi
trebalo da prođe i kroz Srbiju krajem februara ili početkom marta
Investicija vredna 2,5 milijardi evra čeka novac iz fondova EU
Oko 200 kilometara naftovoda Konstanca-Trst trebalo bi da prođe i kroz Srbiju
trebalo da prođe i kroz Srbiju krajem februara ili početkom marta
Investicija vredna 2,5 milijardi evra čeka novac iz fondova EU
Oko 200 kilometara naftovoda Konstanca-Trst trebalo bi da prođe i kroz Srbiju
Danas : http://www.danas.co.yu/Inicijativa za izgradnju Panevropskog naftovoda, koji bi prolazio i kroz Srbiji, aktuelizovana je ovih dana
najavom da će sastanak Međudržavne komisije za sprovođenje tog projekta biti održan krajem februara
ili početkom marta. Do tada bi trebalo da budu obavljene konsultacije, kako u zemljama kroz koje
Panevropski naftovod treba da prođe tako i u nadležnim telima Evropske unije.
Direktor Javnog preduzeća Transnafta Nebojša Lemajić ističe da je reč o redovnim aktivnostima
Međudržavne komisije koju sačinjavaju stručnjaci iz pet zamalja - Rumunije, Srbije, Hrvatske, Slovenije i Italije,
koji će razmotriti naredne poteze u vezi sa izgradnjom naftovoda.
On je podsetio da je prošle godine doneta odluka o formiranju zajedničke kompanije, u kojoj bi svaka od
zemalja učesnica projekta imala po 20 odsto deonica kako bi se obezbedila punopravnost u kolektivnom rukovođenju.
Ta kompanija bi trebalo da vodi sve poslove u vezi sa izgradnjom naftovoda, kao i da sklapa ugovore sa firmama
koje će učestvovati u izgradnji.
"Reč je o kapitalnom projektu, s obzirom na to da bi Naftovod trebalo da bude dug oko 1.320 kilometara, od
čega će oko 200 kilometara polaziti kroz Srbiju. Kapacitet transporta je 60 miliona tona nafte godišnje, a
vrednost ulaganja se procenjuje na 2,5 milijardi evra" - tvrdi Lemajić.
Sa Lemajićevim mišljenjem da je dobro da naftovod prolazi kroz Srbiju slaže se i Dragan Nedeljković, urednik
interet sajta Energoportal. Prema njegovim rečima sada je najvažnije dogovoriti detalje u vezi sa sprovođenjem
projekta u delo, ali je pre svega potrebno obezbediti neophodna finansijska sredstva iz fondova Evropske unije.
"Posle višegodišnjeg zastoja aktivnosti na projektu ovog naftovoda, izazvanog prvenstveno političkim razlozima i
nestabilnostima u nekim od zemalja kroz koje vodi trasa naftovoda, konačno su se stekli uslovi za pokretanje
razgovora i definisanje konkretnih odluka.
U aktuelnim naporima da se obezbedi dugoročno i stabilno snabdevanje energijom iz različitih pravaca ovakav
projekat bi se uklopio u nastojanje zapadnoevropskih zemalja. Ovih dana lansirana je ideja da se od
Trsta naftovod produži kroz Italiju i Francusku do luke Marselj, što otvara nove mogućnosti transporta nafte
i van Evrope" - ističe Nedeljković.
Podsećanja radi, prošle godine ministri energetike Srbije, Rumunije, Hrvatske, Slovenije i Italije potpisali su
u Zagrebu ministarsku izjavu i time dali podršku sprovođenju projekta izgradnje naftovoda Konstanca-Trst.
Potpisivanju je prisustvovao i evropski komesar za energetiku Andris Piebalgs, čime je prema oceni
energetskih stručnjaka, Evropska unija izrazila podršku projektu izgradnje Panevropskog naftovoda.
Zaobilaženje Bosfora i Dardanela
"Projektom je predviđeno da se nafta iz zemalja Kaspijskog regiona brodovima transportuje preko Crnog mora
do Konstance, čime bi se izbeglo "usko grlo" Bosfora i Dardanela, a potom cevovodom kroz Rumuniju, Srbiju,
Hrvatsku i Sloveniju do Italije, odnosno luke Trst, gde se povezuje sa postojećim naftovodom kroz Austriju i
ostale evropske zemlje.
Na trasi naftovoda nalazi se nekoliko rafinerija, počev od Pitestija u Rumuniji, preko Pančeva i Novog Sada u
Srbiji, Bosanskog Broda u Bosni i Hercegovini, potom Siska u Hrvatskoj i rafinerija u Trstu" - kaže
Nebojša Lemajić, direktor Javnog preduzeća Transnafta.