Šta je novo?

'Panevropski naftovod' kroz Srbiju

dragan

Professional
Učlanjen(a)
09.12.2006.
Poruke
12.334
Pohvaljen
5.371
Lokacija
Fruška gora
Sastanak Međudržavne komisije za izgradnju Panevropskog naftovoda koji bi
trebalo da prođe i kroz Srbiju krajem februara ili početkom marta

Investicija vredna 2,5 milijardi evra čeka novac iz fondova EU
Oko 200 kilometara naftovoda Konstanca-Trst trebalo bi da prođe i kroz Srbiju


Inicijativa za izgradnju Panevropskog naftovoda, koji bi prolazio i kroz Srbiji, aktuelizovana je ovih dana
najavom da će sastanak Međudržavne komisije za sprovođenje tog projekta biti održan krajem februara
ili početkom marta. Do tada bi trebalo da budu obavljene konsultacije, kako u zemljama kroz koje
Panevropski naftovod treba da prođe tako i u nadležnim telima Evropske unije.

Direktor Javnog preduzeća Transnafta Nebojša Lemajić ističe da je reč o redovnim aktivnostima
Međudržavne komisije koju sačinjavaju stručnjaci iz pet zamalja - Rumunije, Srbije, Hrvatske, Slovenije i Italije,
koji će razmotriti naredne poteze u vezi sa izgradnjom naftovoda.

On je podsetio da je prošle godine doneta odluka o formiranju zajedničke kompanije, u kojoj bi svaka od
zemalja učesnica projekta imala po 20 odsto deonica kako bi se obezbedila punopravnost u kolektivnom rukovođenju.
Ta kompanija bi trebalo da vodi sve poslove u vezi sa izgradnjom naftovoda, kao i da sklapa ugovore sa firmama
koje će učestvovati u izgradnji.

"Reč je o kapitalnom projektu, s obzirom na to da bi Naftovod trebalo da bude dug oko 1.320 kilometara, od
čega će oko 200 kilometara polaziti kroz Srbiju. Kapacitet transporta je 60 miliona tona nafte godišnje, a
vrednost ulaganja se procenjuje na 2,5 milijardi evra" - tvrdi Lemajić.

Sa Lemajićevim mišljenjem da je dobro da naftovod prolazi kroz Srbiju slaže se i Dragan Nedeljković, urednik
interet sajta Energoportal. Prema njegovim rečima sada je najvažnije dogovoriti detalje u vezi sa sprovođenjem
projekta u delo, ali je pre svega potrebno obezbediti neophodna finansijska sredstva iz fondova Evropske unije.

"Posle višegodišnjeg zastoja aktivnosti na projektu ovog naftovoda, izazvanog prvenstveno političkim razlozima i
nestabilnostima u nekim od zemalja kroz koje vodi trasa naftovoda, konačno su se stekli uslovi za pokretanje
razgovora i definisanje konkretnih odluka.
U aktuelnim naporima da se obezbedi dugoročno i stabilno snabdevanje energijom iz različitih pravaca ovakav
projekat bi se uklopio u nastojanje zapadnoevropskih zemalja. Ovih dana lansirana je ideja da se od
Trsta naftovod produži kroz Italiju i Francusku do luke Marselj, što otvara nove mogućnosti transporta nafte
i van Evrope" - ističe Nedeljković.

Podsećanja radi, prošle godine ministri energetike Srbije, Rumunije, Hrvatske, Slovenije i Italije potpisali su
u Zagrebu ministarsku izjavu i time dali podršku sprovođenju projekta izgradnje naftovoda Konstanca-Trst.
Potpisivanju je prisustvovao i evropski komesar za energetiku Andris Piebalgs, čime je prema oceni
energetskih stručnjaka, Evropska unija izrazila podršku projektu izgradnje Panevropskog naftovoda.

Zaobilaženje Bosfora i Dardanela

"Projektom je predviđeno da se nafta iz zemalja Kaspijskog regiona brodovima transportuje preko Crnog mora
do Konstance, čime bi se izbeglo "usko grlo" Bosfora i Dardanela, a potom cevovodom kroz Rumuniju, Srbiju,
Hrvatsku i Sloveniju do Italije, odnosno luke Trst, gde se povezuje sa postojećim naftovodom kroz Austriju i
ostale evropske zemlje.

Na trasi naftovoda nalazi se nekoliko rafinerija, počev od Pitestija u Rumuniji, preko Pančeva i Novog Sada u
Srbiji, Bosanskog Broda u Bosni i Hercegovini, potom Siska u Hrvatskoj i rafinerija u Trstu" - kaže
Nebojša Lemajić, direktor Javnog preduzeća Transnafta.
Danas : http://www.danas.co.yu/
 
ovo je odlična ideja, imali bi različite snabdevače naftom i gasom što samo može da bude plus. Ovo sve naravno pod uslovom da se NIS ne proda rusima (Dragane, još nisam krenuo da štampam majice, tražim neki opasan dizajn :)). Gasovod hoćemo, NIS ne damo :D
 
Pošto je ovde tema o nafti da vidimo ko kupuje NIS :

Putin: Gasprom i dalje pod Vladom
Država će nastaviti neposredno da kontroliše situaciju
u Gaspromu, izjavio ruski predsednik Vladimir Putin.
Putin je podsetio na svoje obećanje da država neće deliti naftnog ruskog giganta nego ga jačati.
"Obećanje je ispunjeno, a Gasprom se pretvorio u jednu od najvećih kompanija sveta", rekao je Putin
na proslavi posvećenoj 15. godišnjici Gasproma na kojoj se sinoć okupilo oko 6.000 gostiju.

Ističući strateški značaj Gasproma za Rusiju, Putin je rekao da je kompanija 90-ih godina igrala stabilizujuću
ulogu u prelasku na tržišno privređivanje, a sada doprinosi socijalno značajnim programima zemlje.

Prema Putinovim rečima, za poslednjih pet godina poreske obaveze tog energetskog giganta udvostručene
su i iznose skoro 20 odsto budžeta zemlje, a kapitalizacija tog preduzeća je dostigla istorijski maksimu,
premašivši 350 milijardi dolara.

Vicepremijer, predsednik borda direktora Gasproma i kandidat na predsedničkim izborima 2. marta
Dmitrij Medvedev izneo je podatak da je obim investicija te kompanije za 15 godina premašio 100Mld.$ i da se
kompanija pretvorila u lidera ruskog energetskog tržišta i izgradila više od 22.000km. matistralnih gasovoda.

"To je moderna istorija i naša budućnost", rekao je Medvedev, dodajući da u kompaniji radi više od 300.000 ljudi.

"Ukoliko uspemo Gasprom da dovedemo do kompanije međunarodnog nivoa, a danas se sve za to čini, imaćemo
mogućnost da pozicioniramo Rusiju kao najveću energetsku državu", kazao je potpredsednik ruske vlade.
B92 : http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2008&mm=02&dd=12&nav_id=284535
 
Nafta preko Srbije
Predstavnici Srbije, Hrvatske, Italije i Rumunije dogovorili su se, pre dva dana u Briselu, da osnuju
zajedničku kompaniju kojoj će posao biti izgradnja Panevropskog naftovoda.

Nosilac posla je Hrvatska, a u narednih mesec dana će se izvršiti sve pripreme za osnivanje zajedničke
firme četiri države regiona. Srbiju bi u ovoj kompaniji predstavljala „Transnafta“, a sedište firme biće u
Londonu, što je eksplicitno tražila Italija.

Smisao Panevropskog naftovoda, kao alternativne izvozne trase je u tome da se ovo područje sigurnije i
jeftinije snabdeva sirovom naftom iz Kaspijskog regiona. Predloženim naftovodom bi se kaspijska i
ruska nafta dovele u direktnu vezu sa davno izgrađenom, zapadnom rutom.

Njegova ukupna dužina je 1.230 kilometara, a postojeći segmenti Jadranskog naftovoda, od Novog Sada
do Omiša, mogu se koristiti za transport sirove nafte, tako da se ulaganje može značajno umanjiti.
Najrealnijim se smatra da kapacitet naftovoda bude 60 miliona tona, za šta bi bilo potrebno oko 2,2 Mld.$

Alternativne trase do Mediterana, više ka jugu, ne bi imale prednost veze sa Transalpskim naftovodom.
Prednost koju Srbija dobija gradnjom Panevropskog naftovoda nije mala. Samo ušteda na transportnim
troškovima sirove nafte procenjuje se na 40 odsto od sadašnjih troškova transporta nafte, odnosno više
od 30 miliona dolara godišnje. Takođe, domaće firme bi lepo zaradile, kao podizvođači čitavog projekta.

Da nisu u pitanju simbolična sredstva govori podatak da su na sličnom poslu, za godinu dana, podizvođači
zaradili ukupno oko 230 miliona dolara. Računa se i na veću zainteresovanost drugih investitora, ali i na
povećanje budžetskih prihoda.

Predlog projekta Panevropskog naftovoda predviđa da se najduža trasa izgradi u Rumuniji (635 kilometara),
zatim u Srbiji (135 kilometara), Hrvatskoj (40 kilometara), Sloveniji (30 kilometara) i u Italiji (10 kilometara).

MEŠOVITA KOMPANIJA
NOVA kompanija zemalja regiona biće osnovana po principu državno-privatne saradnje, uz učešće vlada ili
nacionalnih kompanija. Pored toga, planira se i značajnija međunarodna promocija projekta koji se doživljava
kao konkretan primer uspešne regionalne saradnje.
Novosti : http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=116608&datum=2008-02-23
 
Evropski naftovod ide preko Srbije
Trenutni planovi su da se formira zajednička kompanija za razvoj naftovoda sastavljena od nacionalnih
kompanija zemalja učesnica. U ime Srbije, na naftovodu će raditi „Transnafta“, a radna grupa koja će
sastaviti ugovor o osnivanju zajedničke kompanije sastaće se 6. marta u Zagrebu.

naftovod_v.jpg


Nakon toga, 27. marta bi u Bukureštu trebalo da se sastanu međudržavni komiteti kako bi se uskladile
pravne procedure za potpisivanje ugovora o zajedničkoj kompaniji. Na insistiranje Italije, sedište kompanije
biće u Londonu, a ona bi trebalo da bude formirana najkasnije polovinom maja.

I Rusi bi mogli da kupe naftovod
Ruta naftovoda ide preko Pančeva i zato se mora voditi računa o tome šta će se desiti kada se proda 51%
Naftne kompanije Srbije. Pitanje je da li će novi vlasnik NIS-a imati udeo i u naftovodu, kaže Zorana M. Milanović.

Međutim, u Ministarstvu energetike su nam rekli da se radi o dva potpuno razdvojena projekta.
- Na projektu će raditi „Transnafta“ koja nije u NIS-u. To nema veze s ruskim partnerom zainteresovanim za NIS
- kažu u ministarstvu. Međutim, kada projekat bude krenuo, Srbija će verovatno morati da traži investitore kojima
će pripasti srpski deo PEOP-a. Tako da postoji mogućnost da investiranjem u gradnju naftovoda budući vlasnik
NIS-a, ruski „Gasprom“, dobije vlasništvo i nad naftovodom.
Blic ceo text : http://www.blic.co.yu/ekonomija.php?id=31618
 
Nagradno pitanje, da li Medvedev dolazi ovih dana da bi nam dao podršku ili da se raspita o tome šta mi to radimo u vezi naftovoda? :/
 
Nagradno pitanje br.2 : Čija će nafta da teče tim naftovodom?

Naravno, da će usput biti reči i o naftovodu ... za njegovu naftu. :)
 
Da se prvo plati - to mora, jer rusi bez para neće da pumpaju naftu. :)
 
Naftna industrija Srbije dobiće uskoro novog privatizacionog savetnika
Vrednost NIS-a veća i do 30 odsto
Autor: B. Stamenković | 31.07.2008 - 06:00

nis-v.jpg


U narednih deset dana biće raspisan poziv za izbor novog savetnika za NIS koji bi trebalo da proceni tržišnu vrednost ove kompanije. Očekuje se da će se u roku od mesec i po dana znati zvanična procena vrednosti NIS-a. Stručnjaci smatraju da je dobro što će biti nova procena vrednosti, jer je prethodna ponuda za ovu kompaniju niska, ali ističu da budući kupac domaće naftne kompanije ne bi trebalo da računa na "Naftagas" i NIS-ove koncesije na naftu u Angoli.

Podsetimo, ranije je bilo najavljivano da bi ruska naftna kompanija "Gaspromnjeft" za 51 odsto NIS-a trebalo da da 400 miliona evra i još 500 miliona evra za modernizaciju NIS-a.
Sijka Pistolova, urednik sajta "Enerdži obzerver" kaže da je u svakom slučaju dobro da se traži novi savetnik da bi procenio pravu vrednost Naftne industrije Srbije.
- Međutim, Vlada mora da se potrudi da proveri da li taj potencijalni savetnik zvanično ili nezvanično radi i za naftnu kompaniju koja je zainteresovana da kupi NIS. To bi moralo da se utvrdi pre nego što se izabere budući savetnik.
Savetnik predsednika Upravnog odbora ruske kompanije "Gaspromnjeft" Dimitrij Mališev kazao je da je nemoguće menjati međunarodni ugovor poput energetskog sporazuma, kako su prenele agencije, dodajući da će srpska i ruska strana u predstojećim pregovorima samo usaglašavati detalje nacrta kupoprodajnog ugovora za "Naftnu industriju Srbije" (NIS).
Prema njegovim rečima, protokol za kupovinu srpske naftne kompanije je deo energetskog međudržavnog sporazuma, pa je zato obavezujući i nepromenjiv.
- Cena je određena na osnovu procena koje su napravili finansijski stručnjaci obe strane, kao i oni nezavisni. Mi nismo samo kupili 51 odsto akcija NIS-a, mi smo preuzeli na sebe i sve rizike kompanije i garantovali smo ulaganja od najmanje 500 miliona evra u potpunu rekonstrukciju - naglasio je Mališev.
Komentarišući nagađanja koja su bila izneta u javnosti u vezi s pravom vrednošću NIS-a, stručnjaci za energetiku su ranije kao prvi problem isticali nedoumicu oko toga šta je sve ušlo u prethodno procenjenu vrednost ove kompanije, kao i po kojoj ceni je računata nafta pri procenama.
Treba reći da su rezerve nafte i gasa, ukoliko se zadrži sadašnja proizvodnja, dovoljne za narednih 15 godina uz proizvodnju od milion tona nafte godišnje.
Ako se uzme u obzir da je sadašnja cena tone nafte negde oko 800 dolara, evidentno je da samo te rezerve vrede oko 12 milijardi dolara. Tu ne spadaju količine nafte koje NIS dobija iz svojih izvora u Angoli, a koje se kreću između 60 i 70.000 tona.
U analizi koju je sproveo Centar za visoke ekonomske studije navodi se da vrednost godišnje proizvodnje na naftnim poljima u vlasništvu NIS-a iznosi oko 350 miliona evra, odnosno 50 miliona evra manje od cene koju ruski naftni gigant treba da plati za kupovinu NIS-a.
Sijka Pistolova ističe da problem i jeste u tome što mi do sada još nismo imali uvid u to šta je ušlo u procenu domaće naftne kompanije.
- Trebalo bi tražiti da se "Naftagas" i naše koncesije na naftu u Angoli izdvoje iz ukupnog dela koji će biti privatizovan. Zatim, treba imati na umu da je izgradnja Panevropskog naftovoda već izvesna, a taj naftovod će prolaziti i pored naših rafinerija u Pančevu i Novom Sadu. Ta činjenica uvećava vrednost NIS-a za bar 30 odsto. Zato je potrebno da se u buduću vrednost NIS-a obavezno ukalkuliše i izgradnja tog Panevropskog naftovoda - objašnjava Pistolova.

Najvažnija imovina:
-Zgrada NIS-a u Beogradu
-Zgrada NIS-a u Novom Sadu
-Rafinerija u Pančevu
-Rafinerija u Novom Sadu
-Rafinerija gasa u Elemiru kod Zrenjanina
-Benzinske stanice 497
-Interne benzinske stanice 1.600
-Stovarišta za snabdevanje kerozinom 44
-Cisterne za prevoz tečnih goriva ukupnog kapaciteta 18.250 tona
-Oko 10.000 kvadratnih metara prodajnog prostora za motorna ulja i masti i za auto-delove
-Akcije u drugim kompanijama
-Nalazišta nafte u Vojvodini
-Nalazišta nafte u Angoli
-Vlasnik 11 hotela, motela i odmarališta

Izvor: Blic
http://www.blic.co.yu/ekonomija.php?id=51237

Da li je samo moj utisak da Rusi postaju nervozni? Mislim da ovu vladu neće moći da ucenjuju Kosovom kao prošlu.
 
Zašto bi Rusi bili nervozni? .. za njih je 100mil.€ sića koju jedva i primećuju, ali stvar je principa.

'Gasni sporazum' je potpisala Vlada Srbije uz saglasnost svih stranaka i čeka na ratifikaciju u Skupštini.
Da li će Dinkić uspeti da poboljša ugovor u vezi NIS-a, zavisi od dobre volje Gazproma,tj. Rusije.

Ruska podrška u vezi KiM i njihov stav o tome, koristi i njihovim interesima u drugim regionima.
Gazprom je na mig države samo iskoristio priliku, kao dobar trgovac, da priključi i NIS 'Gasnom sporazumu'.
 
Kad se potpisani medjudrzavni sporazum ratifikuje u skupstini ta stvar je zavrsena,i to dobro znaju i Ruje i Mladjan,sve ostalo je zamajavanje javnosti...a baska sto je BoTa isao u Kremlj izmedju 2 kruga predsednickih izbora da ovo potpisuje i da trazi podrsku/slika se sa Putinom...nema besplatnog rucka :)
 
Blago nama, nakon skoro dve godine koliko je km ili metara izgrađeno :dil: pa eto ide zima a mi bezbrižni.. :notok:
 
Vrh