Šta je novo?

Novi Sad - Projekti u izgradnji i opšta diskusija o planiranim projektima

НОВА ТОПЛАНА "МАЈЕВИЦА" ДО КРАЈА ГОДИНЕ​

Директор Ненад Барац за Дневник о реализованим пројектима и плановима У РЕКОНСТРУКЦИЈУ И ИЗГРАДЊУ УЛОЖЕНО 390 МИЛИОНА​

Инвестициони пројекти реализовани су по плану и завршени у предвиђеним роковима, обављена је санација котловских постројења на топлотним изворима, укључујући и све неопходне сервисе. Реконструисана је вреловодна мрежа и изграђен нов вреловод, с прикључцима. Када је о новој Топлани „Мајевица” реч, сви грађевински, машински и електро радови су завршени и објекат је, како је директор Новосадске топлане Ненад Барац објаснио за „Дневник”, прикључен на електроенергетску инфраструктуру, те се очекује прикључивање на гасну инфраструктуру, завршна функционална испитивања, тестирања и пуштање у рад до краја године.

- На дистрибутивном систему је ове грађевинске сезоне завршена реконструкција 3,1 километар вреловодне мреже, као и изградња вреловода са прикључцима у дужини од 1,9 километара. Тренутно се више од 115.000 станова и пословних простора, прикључених на систем даљинског грејања Новосадске топлане, снабдевају топлотном енергијом за грејање и припрему топле потрошне воде поуздано и квалитетно. У санацију котловских постројења уложено је током лета ове године нешто више од 86 милиона динара, док је у реконструкцију и изградњу вреловодне мреже уложено укупно 390 милиона динара - истиче Барац.

Број корисника система даљинског грејања, по речима Ненада Барца, у протеклих десет година континуирано се повећава, у просеку 1,5 одсто годишње. Преко „Новосадске топлане” енергијом се снабдева више од 115.200 стамбених и пословних простора.

Говорећи о плановима с обзиром на то да се Нови Сад убрзано шири, Барац истиче да „Новосадска топлана” и Град Нови Сад гледају у будућност и траже одрживо оптимално решење за примену неког од обновљивих извора енергије за систем даљинског грејања јер је тренутно у потпуности зависан од природног гаса.

Завршена је израда Генералног пројекта са претходном студијом оправданости система даљинског грејања за подручје Мишелука.

- Успели смо да обезбедимо извор финансирања капиталног пројекта солар-термал Нови Сад. У децембру 2024. године Министарство рударства и енергетике, Министарство финасија и ЕБРД потписали су Уговор о зајму за капитални пројекат Републике Србије - изградњу Солар-термал постројења у Новом Саду. Предвиђено је да се пројекат финасира из 25 милиона евра одобреног гранта „Новосадској топлани”, из европског програма за Западни Балкан, а остатак је кредит ЕБРД, који узима Република Србија. Инвестициона вредност пројекта је 104,7 милиона евра. Уговором о пројекту дефинисано је да ће корисник пројекта бити „Новосадска топлана”. Пројекат обухвата соларно-термално постројење са великим сезонским складиштем топлоте, користи обновљиву соларну енергију, енергију реке Дунав (топлотна пумпа) и вишкове електричне енергије из електроенергетског система и током грејне сезоне дистрибуира је у систем даљинског грејања. Коришћењем постојеће вреловодне инфраструктуре система даљинског грејања, која се налази у непосредној близини планираног постројења (ТЕ-ТО „Нови Сад”), из солар-термал постројења у систем даљинског грејања биће пласирано око 240 гигават-сата топлотне енергије годишње.

Осим тога, Барац наводи да је завршена израда Генералног пројекта са претходном студијом оправданости система даљинског грејања за подручје Мишелука. Планиран је топлотни извор капацитета 9 МW, који ће се обезбедити применом топлотних пумпи вода-вода (коришћењем енергије подземних вода) и високоефикасним котловским постројењем на природни гас. „Новосадска топлана” је већ извела примењена геолошка истраживања и изградила једну истражно-експлоатациону бушотину за захват воде за погон топлотне пумпе на локацији будуће топлане „Мишелук”. Такође, „Новосадска топлана” је у складу са плановима развоја Града изградила вреловодну мрежу на подручју урбанистичких зона Мишелук 2 и 3. У току су разговори о начину обезбеђивања извора финансирања за овај пројекат.

 
У оквиру универзитетског комплекса у Новом Саду планирана је градња нових објеката Факултета техничких наука и Научно-технолошког парка. Изменама и допунама актуелног плана детаљне регулације (ПДР), обухваћен је простор површине 0,88 хектара, тачније две грађевинске парцеле, једна у Улици др Симе Милошевића, а друга у Др Илије Ђуричића.

Министарство науке, технолошког развоја и иновација пре десетак дана је најавило да у Новом Саду предстоји изградња Научно-технолошког парка 2, који ће бити усмерен ка развоју ауто-мото индустрије, мехатронике и индустријских система.

Нови Сад је ИТ центар региона са више од 900 ИТ компанија, које запошљавају више од 15.000 људи .

- Нови Сад је увелико препознатљив као савремени ИТ и иновациони центар и универзитетски град са снажним факултетима у области техничких и природних наука, који представљају основу за даљи развој иновација и истраживања у граду. Такође је ИТ центар региона са више од 900 ИТ компанија, које запошљавају више од 15.000 људи - недавно је изјавио градоначелник Жарко Мићин.

Одлуку о измени ПДР Универзитетског комплекса Скупштина Новог Сада усвојила је почетком октобра. Локалитет је, како су урбанисти у концептуалном оквиру планског документа објаснили, у целости површина јавне намене намењена образовању. Укупна бруто површина планираних објеката је 30.000 метара квадратних, висине од три до осам спратова (По+П+3 до По+П+8), са равним кровом, док је паркирање возила предвиђено у подземним етажама. Одређен број места биће издвојен за возила особа с инвалидитетом, а раније је нављено да ће по три паркинга на свакој етажи бити намењена за електрична возила, с пуњачима. Предложени колски приступи објекту су из улица Владимира Перића Валтера, Др Илије Ђуричића и Др Симе Милошевића.

„Нацртом плана утврдиће се правила уређења и грађења, а решење ће се заснивати на принципу континуитета са планираном наменом и потребама просторног развоја подручја Универзитетског кампуса у Новом Саду“, наводе аутори концептуалног оквира измена и допуна ПДР.

Предвиђено је уређење слободних површина, што подразумева озелењавање, али и пешачке стазе, мање платое за окупљање, постављање урбаног мобилијара и другог садржаја у складу с потребама корисника

Када је о уређењу зелених површина реч, квалитена вегетација ће у највећој могућој мери бити сачувана, у складу с просторном организацијом објеката и осталих садржаја. Урбанисти кажу и да ће стабла квалитетне лишћарске вегетације бити уклопљена у планирани дрворед. Предвиђено је уређење слободних површина, што подразумева озелењавање, али и пешачке стазе, мање платое за окупљање, постављање урбаног мобилијара и другух садржаја у складу с потребама корисника.

„Планом ће се омогућити прилагођавање планских параметара предметног простора потребама Универзитета у Новом Саду и релизацији објеката Факултета техничких наука и Научно-технолошког парка. Овакав приступ планирању је у складу с опредељењима подручја утврђених Планом генералне регулације“, објашњавају надлежни.

Подсећања ради, израду пројектно-техничке документације за градњу нове зграде НТ парка Управа за капитална улагања АП Војводине поверила је пре две године, у поступку јавне набавке, Друштву за пројектовање инжењеринг и консалтинг Ђорђе Бајило архитекти - ДБА, с којим је у мају те 2023. закључен уговор вредан 59.376.000, с ПДВ-ом.

На поседу површине 8.766 метара квадратних биће, како је у пројектном задатку најављено, изграђен објекат с две функционално одвојене целине, с подземним етажама у којима је планирана гаража. Укупна бруто развијена површина је 30.000 квадрата, односно 15.000 за ламелу „А” Научно-технолошког парка и исто толико за другу ламелу „Б” Факултета техничких наука, док је површина подземне двоетажне гараже око 12.000 метара квадратних.

НТП ради од 2021. године
Научно - технолошки парк у Новом Саду почео је с радом крајем 2021. године и као најмлађи у Србији броји укупно 58 чланица, од чега 33 стартап и 25 технолошко-развојних компанија, а ту се налази и први национални Институт за вештачку интелигенцију. Није згорег напменути да је већ у првој години пословања запослено је близу 1.000 високообразованих стручњака из области информационих технологија.
„Сва пројектантска решења треба да почивају на пажљиво сагледаним могућностима финансијера и корисника објекта, као и на најсавременијим токовима у архитектури, урбанизму и инжењерству уопште. Ламеле „А” и „Б” треба да представљају јединствени архитектонски израз кроз који ће се изградити идентитет планираних објеката. Овим пројектом морају бити обухваћене све фазе и сви аспекти пројектовања, на нивоу који је прописан одговарајућим законима, правилницима, прописима и стандардима”, навели су надлежни у пројектном задатку објављеном на Порталу јавних набавки.


 
Poslednja izmena:
Zašto država gradi zgradu za firme i zašto time zauzima prostor u kampusu?
 
IMG_2351.png
 

ЈОШ ЈЕДНА ИНВЕСТИЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ АУТО-ИНДУСТРИЈЕ ПОЧИЊЕ ПОСЛОВАЊЕ У НОВОМ САДУ​

Кинески SHAC данас отвара свој први европски погон​

Фабрика „Shanghai Huizhong Automotive Manufacturing“ (SHAC) данас ће отворити производну халу која се простире на 19.000 квадратних метара у Индустријској зони Каћ и у којој ће почети тестирање производне линије и пробна производња.

Како је најављено још у мају, током посете градоначелника Новог Сада Жарка Мићина развојно-истраживачком центру SHAK-а у Шангају, погон у Новом Саду биће прва фабрика те компаније у Европи, у коју ће бити уложено око 40 милиона евра, док је прва серијска испорука за европске клијенте планирана за први квартал 2027. године.

Такође, новосадска фабрика би требало да испоручује комнпоненте за БМW. Прва фаза ће обухватити 19.000 квадратних метара, са могућношћу проширења капацитета на до 30.000 квадратних метара током даљег развоја. Челници компаније најавили су да ће у првој фази фабрика у Новом Саду запослити 200 радника, од чега ће 50 одсто бити високообразовани стручњаци, а 20 одсто радници са средњом стручном спремом.

SHAC је основан пре 34 године у Шангају, а корени производње камиона сежу далеко у 1958. годину, када је у Кини састављено прво возило те врсте. У својим фабрикама производи и пласира на тржиште тешке камионе и аутобусе, као и комби возила са звучном сигнализацијом, мини-аутобусе МЕ 100, као и тракторе, приколице за камионе, камион мешалице за бетон.

Угледни је добављач широког спектра кључних компоненти и аутомобилских делова за кинеске производне активности мултинационалних компанија као што су Џенерал моторс (General Motors) и Фолксваген (Volkswagen). Широм света ова кинеска компанија запошљава 8.000 људи, у више од 16 фабрика и отвореним канцеларијама у Сједињеним Америчким Државама, Немачкој и Аустралији, и ангажује више од 1.500 инжењера за даља побољшања производа и дизајна.

 
 
Vrh