Samo da razumemo igru, jel se u tom ludom scenariju koristi luka Konstanca ili ta ladja od Pančeva ide direktno za Irak, Kuvajt ili gde god?
Ukoliko ide do Konstance, kakva je razlika izmedju toga i luke Omisalj, obzirom da je NIS svakako pod sankcijama, i ne moze mu se prodati ta roba, bez rizika od sekundarnih sankcija koje bi firma vlasnik luke popila.
Ukoliko se roba vuče iz neke države koja baš i ne obraća pažnju na Američke sankcije (Iran, Rusija, Venecuela itd), onda bi to već bila druga priča.
Ludi scenario? Zašto?
Mi smo da sada nabavljali naftu sa bliskog istoka. Ona se može u Konstanci pretočiti sa morskih brodova na rečne i dovesti u Srbiju.
Brod sa naftom se ne može zaustaviti u tranzitu za Srbiju. Transport iz Omišlja se može zaustaviti.
Potencijalno se NIS-u može zabraniti manipulacija, pretakanje u luci Konstanca. U tom slučaju NIS može formalno kupovati i preuzimati naftu tek kada se ona dopremi u Srbiju. Isporučilac robe, prevoznik ili posrednik bi mogli vršiti pretakanje i robu pravno predavati NISu tek u Srbiji.
E sada još jedna zanimljivost.
Beograd je zvanično REČNO - MORSKA LUKA!!!
Do Beograda je moguća plovidba REČNO-MORSKIH, pa čak i morskih brodova za sredozemnu i crnomorsku plovidbu.
Brodske prevodnice u Đerdapu su projektovane za prevođenje i takvih brodova.
Moguća je direktna plovidba takvih brodova do svih sredozemnih luka ali i direktna plovidba do Kaspijskog jezera (Volgo-donski kanal) i direktna plovidba u unutrašnjost Rusije (,,Jedinstvena mreža plovnih puteva velikih dubina Rusije"). Takvi brodovi bi bez ograničenja mogli prevoziti robu Dunavom direktno sa bliskog istoka, Rusije, Azerbejdžana, ......
Tako nema pretovara i mogućnosti zabrane, ma koja i čija roba se prevozila.
Srbija ima svoj Zakon o pomorskom saobraćaju. ,,OVIM ZAKONOM uređuju se uslovi i način za bezbednu plovidbu na moru pomorskih brodova koji viju zastavu RS ......"
Ispod Pančevačkog mosta, koji je usko grlo zbog limitiranog slobodnog profila ispod mosta za visoke morske brodove, nizvodno od njega do Crnog mora nema problema sa slobodnim profilom iznad vodene linije.
Brod Kolubara koji je održavao direktnu brodsku liniju Beograd - Kairo
Zašto navedenog nema je drugo pitanje, uglavnom stvar politike, ekonomskih, kratkoročnih i ličnih interesa. Uljuljkanosti u ustaljene šeme koje rade u uobičajenim uslovima.
Istih onih razloga zbog kojih je recimo Hrvatska izgubila brodogradnju ili recimo Crna Gora ostala bez trgovačke flote.
Tako smo i mi ostali bez flote.
Rečno- morski brod u Đerdapskoj prevodnici
A mi ostajemo u neznanju. Ko recimo zna da je Rusija izgradila Jedinstvenu mrežu plovnih puteva velikih dubina kojom direktno povezuje Sredozemlje (Crno i Azovako more), Kaspijsko more, Baltičko more i Belo more? Da pravi morske vojne brodove koji se uklapaju u parametre mreže pa iz recimo bez problema prebacuje iz Baltika u Sredozemlje ili Kaspijsko jezero bez ikakvog prolaska kroz Giblartar, Bosfor i sl
Ruski rečno morski brodovi za unutrašnje plovne puteve Rusije, sredozemlje, Kaspijsko i Baltičko more
Ruski rečno-morski u Istanbulu
Azerbejdžanski rečno morski tanker novog tipa. Iz Bakua i Kaspijskog mora za sredozemlje.
Zapadnoevropski rečno-morski brod u nemirnom moru