Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Zvao sam sada call centar i kazu da za sada ne vaze pretplatne zbog promo perioda i da jos uvek nemaju informacije o cenama pretplatnih povlastica koje ce vaziti za Soko.
 
Kada sam išao i vraćao se iz NS prošle srede, 90% putnika u IC su po odokativnoj proceni bili penzosi.

Mada ima i dosta ljudi koji žive u NS, a rade u BG, zbog njih bi IC morao biti barem 300-400 dinara jeftiniji nego što su rekli da će biti kada prođe promotivni period. Nije normalno da bude skuplji od najskupljeg autobusa na istoj relaciji. Sumnjam da će ijedan penzioner nastaviti da se vozi IC-om posle 30. aprila, a i ostali putnici će početi da ga izbegavaju zbog astronomske cene karte. Voz nije avion, niti se srpske plate mogu porediti sa nemačkim i japanskim.
Ту се долази до сурове реалности - у условима живота у Србији, приоритетна је фреквентна, тактна, финансијски приступачна и коректна (са становишта времена и комфора) веза, не само Београда и Новог Сада, већ и читавог подручја између ових градова (а које већ сада чини својеврсну конурбацију, у којој треба омогућити ефикасну и квалитетну мобилност за целокупно становништво), односно свих места дуж трасе, са њима.

То омогућују регионални возови, својом сасвим пристојном брзином, више него прихватљивим трајањем путовања (брже и ефикасније него било којим другим доступним видом превоза) и, за српске услове, потпуно прихватљивом удобношћу. Трајање путовања између Београда и Новог Сада сведено је, већ и регио возовима, на ред величине трајања кретања јавним превозом по самом Београду (до/од успутних места и још мнооого брже!), и за велику већину популације то је, у овом тренутку, сасвим задовољавајућ квалитет, који отвара огромне, у нашем контексту до сада невиђене, перспективе у домену "свакодневних миграција" и мобилности, не само на пољу рада, већ и образовања, културе, организације слободног времена и сл. Могућност тражења посла у читавом подручју од стотинак километара Бгд-НС конурбације са свешћу о поузданом и приступачном превозу, живот у Београду, а студирање у Новом Саду, вечерњи одлазак на позоришну представу из Инђије у Београд или непланирани породични излазак у шетњу из, рецимо, Земун Поља у Сремске Карловце, сада постају потпуно реалне, доступне опције. А само до пре неку недељу - потпуно незамисливе, или макар у домену чисте фикције. То је, за српске услове, колосални помак и, по мом скромном мишљењу, главни добитак од ове реконструкције. Односно, био би, када би новостворени ресурс био заиста стављен у пун "погон" и искоришћен на оптималан, логичан, здраворазумски начин.

Оно што није задовољавајуће, јесте чињеница да у сатима када саобраћају IC или REx, нема RE возова, чиме се компромитује флексибилност употребе (путовање се мора планирати, уместо да се просто сачека први следећи воз), стварају гужве на поласцима који долазе после "рупе" у реду вожње, и слично. Регио возови би, као минимум, морали да буду доступни сваког сата (у вршним периодима, пожељно, на пола сата), као основна услуга, а REx (чији је смисао најупитнији; стиче се утисак да су овај ранг измислили само да би оправдали коришћење Кис гарнитуре и на RE, а не само IC поласцима) и IC би требало да буду додатна понуда за оне којима је потребна већа брзина или комфор. Но, све би то имало више смисла и оправдања на неком већем растојању него што је између Београда и Новог Сада. Овако, добитак од више категорије воза је, на ту раздаљину и трајање путовања, да се не лажемо, ипак сразмерно мали.

Што нас враћа на причу о оправданости и (не)промишљености читаве инвестиције (реконструкција пруге за 200 км/ч вс. реконструкција за 160 км/ч; куповина 3 киса наспрам 10-12 флиртова које је било могуће набавити за исти новац и сл). Политичари нигде нису "цвеће", али ни једна озбиљна земља не би себи дозволила да овако стратешки важну тему до те мере веже за потребе дневне политике и једнократног сакупљања предизборних политичких поена. Највећи број грешака начињених у управљању железницом код нас, а посебно у тренутним активностима довршавања Београдског железничког чвора и реконструкције правца Београд - Суботица, проистиче управо из тога, као и из коруптивних механизама који, на жалост, прожимају све сфере урбанистичког и просторног планирања и изградње.

Но, сад - шта је ту је, родило се, ваља га љуљати. Било би добро макар сад све новостоврене капацитете организовати и ангажовати на оптималан и што је могуће ефикаснији и плодотворнији начин.
 
Poslednja izmena:
Po informacijama koje imam IC polasci idu bez kašnjenja, dok Regio polasci redovno kasne po 10-15 minuta na krajnjoj stanici. Ne znam kakva je situacija sa BG vozom. Vozove za Šid i Zvornik još ne uvode, dok se ne uhodaju, smanje kašnjenja, da ne bi uticali dodatno na kašnjenja vozova Beograd - Novi Sad, jer to je izgleda sada prioritet, ko šiša ostale. Šta je razlog kašnjenja Regio vozova ne znam tačno, ali s obzirom da je pruga u projektovanom stanju, sve mi deluje da će morati da prerade red vožnje i produže vozno vreme za Regio, ako misle da voz ide na vreme i ne smeta ostalim polascima.

Da li će i za polaske REx biti obavezna rezervacija sedišta kao za IC, ili će moći i da se stoji u njihovom KISS-u ?

Ako je verovati pretrazi reda vožnje na sajtu SV nije obavezna rezervacija za REx. Interesantno je da će biti samo dva polaska REx. dva prvobitno planirana kao REx ostaju IC.

Zvao sam sada call centar i kazu da za sada ne vaze pretplatne zbog promo perioda i da jos uvek nemaju informacije o cenama pretplatnih povlastica koje ce vaziti za Soko.

Ispašće da je promotivni period skuplji nego redovni period (osim IC), s obzirom da nema mesečnih karata i da za Regio karta BG-NS po važećoj punoj tarifi košta 333 din u jednom smeru, a 533 din povratna (jeftinije nego 600 din u promotivnom periodu gde ne važi popust 20% na povratn)
 
Po informacijama koje imam IC polasci idu bez kašnjenja, dok Regio polasci redovno kasne po 10-15 minuta na krajnjoj stanici. Ne znam kakva je situacija sa BG vozom. Vozove za Šid i Zvornik još ne uvode, dok se ne uhodaju, smanje kašnjenja, da ne bi uticali dodatno na kašnjenja vozova Beograd - Novi Sad, jer to je izgleda sada prioritet, ko šiša ostale. Šta je razlog kašnjenja Regio vozova ne znam tačno, ali s obzirom da je pruga u projektovanom stanju, sve mi deluje da će morati da prerade red vožnje i produže vozno vreme za Regio, ako misle da voz ide na vreme i ne smeta ostalim polascima.



Ako je verovati pretrazi reda vožnje na sajtu SV nije obavezna rezervacija za REx. Interesantno je da će biti samo dva polaska REx. dva prvobitno planirana kao REx ostaju IC.



Ispašće da je promotivni period skuplji nego redovni period (osim IC), s obzirom da nema mesečnih karata i da za Regio karta BG-NS po važećoj punoj tarifi košta 333 din u jednom smeru, a 533 din povratna (jeftinije nego 600 din u promotivnom periodu gde ne važi popust 20% na povratn)
RE prošle nedelje je jako retko kasnio, čak je znao i stići pre vremena. Moguće da je ovo kašnjenje prouzrokovano BGvozom. Moraće boljr da ih uklapaju ili neka BGvoz čeka u Zemunu (tako je bilo juče, neki kasni BGvoz krenuo sa NBGD u 16:31, IC došao u 16:33 i prestigao ga u Zemunu)
 
Po informacijama koje imam IC polasci idu bez kašnjenja, dok Regio polasci redovno kasne po 10-15 minuta na krajnjoj stanici. Ne znam kakva je situacija sa BG vozom. Vozove za Šid i Zvornik još ne uvode, dok se ne uhodaju, smanje kašnjenja, da ne bi uticali dodatno na kašnjenja vozova Beograd - Novi Sad, jer to je izgleda sada prioritet, ko šiša ostale. Šta je razlog kašnjenja Regio vozova ne znam tačno, ali s obzirom da je pruga u projektovanom stanju, sve mi deluje da će morati da prerade red vožnje i produže vozno vreme za Regio, ako misle da voz ide na vreme i ne smeta ostalim polascima.

Опет ти са твојим информацијама из Удружења љубитеља железнице. Мој ћале сваки дан путује на посао возом и никада воз није закаснио. Долази у минут. Лично сам 10 пута ишао РЕ возом и ниједном није закаснио. Престани више да мрачиш.
 
Već 10 dana radi pruga Bg-NS, od sutra idu svi planirani vozovi, koji je onda problem sa šidskom prugom i zašto još uvijek vozovi idu samo do Golubinaca? Ne bi me čudilo da su na to jednostavno zaboravili i da se niko ni ne bavi time?
 
Već 10 dana radi pruga Bg-NS, od sutra idu svi planirani vozovi, koji je onda problem sa šidskom prugom i zašto još uvijek vozovi idu samo do Golubinaca? Ne bi me čudilo da su na to jednostavno zaboravili i da se niko ni ne bavi time?
Nisu zaboravili sigurno, vidiš da puštaju po fazama saobraćaj
1) Novosadski IC i RE
2) BGvoz
3) REx
4) Šidski i Zvornički?
 
Kako bi bilo dobro da se uradi elektrifikacija i remont pruge od Vrbasa do Sombora i da se pusti Kiss Beograd-Sombor.
 
Опет ти са твојим информацијама из Удружења љубитеља железнице. Мој ћале сваки дан путује на посао возом и никада воз није закаснио. Долази у минут. Лично сам 10 пута ишао РЕ возом и ниједном није закаснио. Престани више да мрачиш.

Aj da tebi verujem...Ne, nije informacija sa ULjŽ.

Već 10 dana radi pruga Bg-NS, od sutra idu svi planirani vozovi, koji je onda problem sa šidskom prugom i zašto još uvijek vozovi idu samo do Golubinaca? Ne bi me čudilo da su na to jednostavno zaboravili i da se niko ni ne bavi time?

Plaše se da će uzrokovati kašnjenja vozova BG-NS, pa ih još ne puštaju. Kao što rekoh BG-NS je sada jedino bitno za Srbija Voz. Evo, vode se razgovori sa Željeznicama Crne Gore, stav Srbija Voza je da dnevni voz za Bar neće ići ovo leto, kažu nije im potreban. Da se samo Crnogorci pitaju išao bi cele godine, kao i uvek u istoriji. Međutim, parazit Srbija Voz sprečava.
 
Kako bi bilo dobro da se uradi elektrifikacija i remont pruge od Vrbasa do Sombora i da se pusti Kiss Beograd-Sombor.
Neizvodljivo, cela pruga Novi Sad-Vrbas-Subotica je trenutno zatvorena zbog radova na modernizaciji.

Ono što bi mogli da urade je da elektrificiraju zapadnu prugu Novi Sad-Bogojevo-Sombor-Subotica, i da dok traju radovi NS-SU njome saobraćaju teretni vozovi. Ne moraju uopšte ni da je elektrificiraju, samo da preusmere teretne vozove na nju, da bi konačno mučenom Zrenjaninu i Kikindi vratili putnički voz do BG, koji su ovi gradovi imali čitav vek sve do 2018. godine, kada je ta linija ukinuta zbog prolaska velikog broja teretnjaka tokom radova na deonici BG-NS.

Pruga Novi Sad-Sombor preko Bogojeva je relativno skoro remontovana, maks. dozvoljena brzina je sasvim ok, nebi bilo nikakve prepreke da se na nju izmesti teretni saobraćaj dok traju radovi na subotičkoj pruzi.
 
Poslednja izmena:
Po informacijama koje imam IC polasci idu bez kašnjenja, dok Regio polasci redovno kasne po 10-15 minuta na krajnjoj stanici.
Лично искуство: Путовао сам 15 пута у протеклих 9 дана од како је пуштена пруга, нисам приметио никакво кашњење регио возова осим први дан 6 минута и други дан 1 минут. Од тада стижу и пре времена често, па мора воз да стоји на станици да сачека време за полазак. Можда се нешто променило у последњих 36 сати од како саобраћа БГ воз, у том периоду сам Регио користио само 2 пута (без кашњења), тако да не знам како је било у остатку дана.
 
Трајање путовања између Београда и Новог Сада сведено је, већ и регио возовима, на ред величине трајања кретања јавним превозом по самом Београду (до/од успутних места и још мнооого брже!), и за велику већину популације то је, у овом тренутку, сасвим задовољавајућ квалитет, који отвара огромне, у нашем контексту до сада невиђене, перспективе у домену "свакодневних миграција" и мобилности, не само на пољу рада, већ и образовања, културе, организације слободног времена и сл. Могућност тражења посла у читавом подручју од стотинак километара Бгд-НС конурбације са свешћу о поузданом и приступачном превозу, живот у Београду, а студирање у Новом Саду, вечерњи одлазак на позоришну представу из Инђије у Београд или непланирани породични излазак у шетњу из, рецимо, Земун Поља у Сремске Карловце, сада постају потпуно реалне, доступне опције. А само до пре неку недељу - потпуно незамисливе, или макар у домену чисте фикције. То је, за српске услове, колосални помак и, по мом скромном мишљењу, главни добитак од ове реконструкције. Односно, био би, када би новостворени ресурс био заиста стављен у пун "погон" и искоришћен на оптималан, логичан, здраворазумски начин.
Да, само заборављаш да се до железничке станице углавном стиже истим градским превозом. Железничке станице нам нису од куће удаљене као станице градског превоза. Дакле, нама су слабе карике на почетку и на крају ланца. Новосадски превоз је спор и иде ретко, а београдски, иако има јаче интервале, пренатрпан и подложан кашњењу због гужви. Зато ће се свакодневне миграције свести на оне који живе близу железничких станица или оне којима је посао близу железничких станица (нпр. Нови Београд), а оно друго (посао односно кућа) на некој прихватљивој удаљености (пешака или јавним превозом) од железничких станица. Таквих нема баш много.

Ispašće da je promotivni period skuplji nego redovni period (osim IC), s obzirom da nema mesečnih karata i da za Regio karta BG-NS po važećoj punoj tarifi košta 333 din u jednom smeru, a 533 din povratna (jeftinije nego 600 din u promotivnom periodu gde ne važi popust 20% na povratn)
Зар није цена за регио воз 393 дин. (333 РВЦ + 60 додатак)? Мада, у том случају, на губитку су власници легитимација СРБ Плус.
 
Moj kratak utisak o stanju na železnici.

Šta je loše:
1. van BG-NS i Barske pruge putnički saobraćaj u Srbiji gotovo i da ne postoji, zapravo delom i postoji ali se prodaje smešan broj karata. Dobrim delom ne radi zbog rekonstrukcija.
2. vlast se hvali sa 300km rekonstruisanih pruga za 10 godina, što na žalost i nije za hvalu. Većina nedavno rekonstruisanih pruga je već lošem stanju, što zbog grešaka u projektovanju i izgradnji, što zbog krađa opreme. Na ukupnu kilometražu naše železničke mreže ovo je neki deo koji bi trebao redovno da se radi u ciklusu redovnog održavanja, koje se radi na dvadesetak godina.
3. Rekonstrukcije traju nedopustivo dugo.
4. železničke stanice i stajališta
5. PR služba železnice
6. 711 (verovatno zbog održavanja)

Šta je dobro:
1. FLIRT
2. nova pruga BG-NS
3. Što su mnoga deca sada sela po prvi put u životu u voz

Šta je dobro a moglo je pametnije:
1. to što je pruga za NS, potpuno neopravdano, rađena za 200km/h. Mnogo je bilo bitnije omogućiti da voz stane i na Karađorđevom parku i Vuku od toga da li će stići za 30 ili 40 minuta.
2. s tim u vezi da podsetimo i pruge za Pančevo koja je koštala kao da je za 160km/h, projektovana za 120km/h, a ispostavilo se da je 100km/h sa LV
Da je ona odrađena kako treba, voz je mogao da vozi NS-BG-Pančevo svakih pola sata. Svi bi bili puni.
3. KISS je fantastičan ali totalno promašena investicija. Jedna garnitura sada trči manje od 4 sata i pređe oko 500km dnevno što je ništa.

Šta je paradoks:
Što se otvaranjem pruge za NS stvara iluzija da će uskoro sve pruge biti takve. Neće, jer nemamo para, na žalost, i nikada ih nećemo imati bez obzira ko bude na vlasti.

Ukratko, na železnici se dosta radi i još više ulaže. Ima pomaka na bolje i to je super. Ali realno stanje nije loše nego je mnogo loše, mnogo se sporo pomera na bolje. A i ti koraci su mali,

Neka je sa srećom ko god dobije izbore, trebaće mu.
 
Poslednja izmena:
Колико се сећам, у време када су увели регио, РВР је ишао као путнички, а Флирт и ДМВ 711 као регио па је постојање додатка имало смисла. Не знам има ли данас РВР ван БГ воза па да регио додатак има смисла.
 
Опет ти са твојим информацијама из Удружења љубитеља железнице. Мој ћале сваки дан путује на посао возом и никада воз није закаснио. Долази у минут. Лично сам 10 пута ишао РЕ возом и ниједном није закаснио. Престани више да мрачиш.

Tačno je da kasni, za vikend sam se vozio Flirtom i kasnio je do NS 10 minuta, a do BG malo manje.
 
Moguće da je kašnjenje zbog gužve pa je kasnio u polasku?
 
Vrh