Šta je novo?

Izbori 2024

Можемо само да нагађамо.
Погрешно је историју посматрати и тумачити из данашње перспективе.
У том историјском тренутку већинско расположење било је да државу води такав лик.
Увод у распад СФРЈ као и појава Милошевића на сцени је у ствари кулминација проблема на КиМ.
 
Kako da se odvoje kada tamo žive Hrvati??? To za more je relativna stvar. Srbija ima veći potencijal od severa CG. Sever CG je nepovoljan za poljoprivredu, a imaju malo stanovnika. Niko nam nije kriv što su nam reke prljave, što su nam fasade ižvrljane i što točkovima upadamo u rupe. Ne možeš od države napraviti štalu, a onda se ljutiti što svi beže od tebe. Da smo bogati, svi bi želeli da budu Srbi. Mene nerviraju neke banalne stvari za koje ti nije potreban ogroman novac. Ljudi su pukli, totalno su se opustili.
U Hrvatskoj su fasade isto pune grafita, imaju mnogo puteva koji su loši.

To nisu nikakvi kriterijumi.
 
Одох у офф са вама али само укратко:

Нема потребе ломити главу колико има оних који би евентуално подржали неку независност Војводине. Имамо парламентарне изборе, погледајте резултате
Покрајински избори у Војводини 2023.

Друго, Чанак је некада јахао на таласу оних који су били против јогурт револуције. Како је време пролазило и ти људи одлазили у историју, тако се и подршка расипала. Касније су били интересна дружина којима је био циљ да уђу у коалицију и узму које предузеће. Можда им је то био циљ од самог почетка.

Треће, становништво Војводине опада, Мађари узимају пасоше и одлазе, барем једну особу познајем која је била у ЛСВ и која би можда подржала сепарацију а која више не живи овде.

Тако да нећемо ми нигде, не бојте се. Веће су шансе да се Прешево одвоји.
 
Daj taj podatak za tu negde za Srbiju bez Vojvodine.

Можеш и сам да прогуглаш па да се јавиш са поткрепљењем свог аргумента; није моја улога овде да налазим податке који теби одговарају

pa evo, 1989 skoro pa rame uz rame gdp per capita sa hr a iznad srbije -
A danas...

БДП по глави становника се рачуна као БДП / број становника. Хрватска је од отцепљења спровела етничко чишћење и ушла у ЕУ (где су и преостали млади запалили преко) па се број становника од 1991. до 2024 смањио за око милион људи. Војводина је у том периоду прихватала избеглице па се број становника смањио за неких 250 хиљада илити 4 пута мање. То само по себи, да није било икакве измене економије би довело до тога да Хрватска има драстично већи раст БДП-а по глави становника од Војводине јер се именилац смањио 4 пута више.

А осим тога, Војводина је и сама била бомбардована и санкционисана. Хрватска је добила милијарде од ЕУ а и пре тога уложила милијарде у Далмацију претворивши најсиромашнији део земље у најбогатији кроз туризам. Славонију је драстично запостављала и због тога је та регија деградирана док је наш еквивалент њихове Славоније (Војводина) доживео деценије масивних улагања и преко аутономне власти и кроз непосредна републичка улагања (брза пруга, коридори, непосредне субвенције итд.)

Стога је такав наратив апсолутна будалаштина, Војводину нико није "закинуо" нити ју је ико саботирао од распада Југославије осим Америке и Европе који су је санкционисали и бомбардовали. То што је мање развијена од престонице је сасвим нормално као што је нормално и да Њујорк буде развијенији од Ајдаха. Пољопривредна регија нема разлога да буде богатија од главног/највећег града а развојна шанса наше пољопривредне регије се заснива на близини Европе и образованом становништву због чега Београд годинама улаже у њу и повезује је са Европом

Све у свему једно велико млаћење празне сламе које смишљају и подгревају крмци попут Чанка који не би могли да објасне шта је Кејнзијанизам да им живот од тога зависи али знају да развој привреде на кукурузу у доба роботике не даје добре резултате због пакленог плана Београда да уништи Војводину и поједе јој и преостале даброве
 
Jaooo, ubi se Beograd od ulaganja u Vojvodinu.. izgradio nam Beograd brzu prugu, vidimo kako, a zato nam ukinuo nekoliko regionalnih, između ostalog i onu između Vršca i Zrenjanina.

Pančevo, sa onolikom industrijom se raspada..točkovi otpadaju u skoro svakoj ulici..

Pitam se gde li odoše sve te pare..
 
Истини за вољу, највише километара пруга у Војводини укинули су сами Војвођани, то јест аутономна ЖТО Нови Сад седамдесетих а на последњим трајно угашеним пругама воз није прошао по 15-20 година.
Брза пруга није улагање искључиво у Војводину већ један део једне шире приче.
 
Eto šta je rekao čovek još 2002. godine.. i koje pruge su ukidane u Vojvodini sedamdesetih, a i zašto.

Tužno je pročitati da je sve krenulo nizbrdo "integracijom" sa Beogradom 1990, a vidimo da je i oprema odnošena..
 
Voxe, pišeš kao da je Beograd neka velelepna metropola u kojoj teku med i mleko, a ne najveća favela, buvljak i cigamala na Balkanu.

Oko ovoga smo se kačili ti i ja i ranije, pre našeg dve godine dugog perioda nekomunikacije. Mislio sam da te je prošlo to do sad.

Inače odgovor na tvoje pitanje je da je deo para SNS usmerio u unutrašnjost, pogotovu u mesta dalje od Beograda i njegove okoline. U zadnje vreme sam dosta prošao od zemlje i tačno se može videti da koliko su zapustili veći deo Beograda (koji SNS većinski mrze, kažnjavaju i čerupaju, jer im nije lojalan), toliko su razmeštali po drugim, manjim sredinama.

Sve u svemu, kidisati na Brlograd i centralizaciju trenutno je bespredmetno. Ovo je postao qrton od grada - pretrpan, haotičan, ružan, nadrndan, stresan, prljav, korumpiran i zagađen. A preskup. I odbojan. Odbojan u svakom pogledu, svakome ko zna za bolje (od buvljaka i košnica). I vidi se iz aviona da ovi sada mnogo više raspoređuju po Srbiji dalje od Beograda nego po njemu.

Naravno, ima i onih koji misle da je Beograd postao bog zna kako prestižan sađenjem megalomanija i kulčina duž reka i time što svakog radnog dana od Zemuna do Konjarnika kolovozi se crvene (čitaj - sve stoji u moru automobila). Ali svako ko je prerastao tinejdžerske dane, komplekse malih naroda i plitkoumno loženje na gužve, buku, kriminal, prenaseljenost i košnice, zna da to ne znači ništa dobro već da je, baš naprotiv, ceo grad srozan i metastaziran, i nehuman kao nikada pre.
 
Poslednja izmena:
što bih ja voleo da mi neko napravi 200km brze pruge u sklopu "jedne šire priče".
Шира прича је унапређење везе Пиреја и Солуна и средње Европе која на нашу срећу иде преко Београда и Будимпеште.
То је и прва деоница која је узета да се ради из више разлога.
- Терен је најлакши
- Стара пруга је на 90% трасе била једноколосечна и одавно зрела за капитални ремонт
- Повезује два главна града две државе а у Србији први и други град по величини.
Да се не заваравамо, то је прича коју гурају првенствено Кинези али и ЕУ.
Да није тако и данас би се чекао укрштај у Инђија пустара а све од Новог Сада до Суботице била би лагана вожња.
 
Poslednja izmena:
Eto šta je rekao čovek još 2002. godine.. i koje pruge su ukidane u Vojvodini sedamdesetih, a i zašto.

Tužno je pročitati da je sve krenulo nizbrdo "integracijom" sa Beogradom 1990, a vidimo da je i oprema odnošena..
Господин Герхард се у тексту бави критиком пројекта пруге за велике брзине док у исто време истиче позитивне помаке које је ЖТО Нови Сад правила управо и искључиво на том потезу.
Све се поново своди на причу 160 против 200 иако је и овде више пута писано да би разлика између 160 и 200 на деоници од Београда до Суботице чинила само 10-15% разлике у цени изградње.
Електрификација пруге Суботица - Богојево која се помиње планирана је како би се Суботица боље повезала са Јадраном и Ријеком, првенствено због терета.
Док се са друге стране критикује изградње барске пруге која је такође веза са морском луком, такође првенствено због терета.
Све и да је то урађено данас од тога не би било посебне вајде јер преко моста код Богојева прође у просеку један теретњак дневно а путника између Сомбора и Суботице нема више него за 4 полупопуњена аутобуса и 4 још мање попуњена воза.
Унапређење и електрификација других, за путнички саобраћај много значајнијих праваца се не помиње.
 
Poslednja izmena:
Шира прича је унапређење везе Пиреја и Солуна и средње Европе која на нашу срећу иде преко Београда и Будимпеште.
То је и прва деоница која је узета да се ради из више разлога.
- Терен је најлакши
- Стара пруга је на 90% трасе била једноколосечна и одавно зрела за капитални ремонт
- Повезује два главна града две државе а у Србији први и други град по величини.
Да се не заваравамо, то је прича коју гурају првенствено Кинези али и ЕУ.
Да није тако и данас би се чекао укрштај у Инђија пустара а све од Новог Сада до Суботице била би лагана вожња.
I šta se dobilo?
- Godinama sabotiran teretni saobraćaj severno od Beograda, dizel vuča, pruga sa likovnom signalizacijom, beskrajna čekanja na ukrštanja po Banatu...
- Nakon puštanja u rad hiper-supersoničnog Prokop - Novi Sad, prohodnosti cele pruge makar preko Sombora, 4 koloseka Batajnica - Stara Pazova, i dalje upisan ogroman broj trasa preko Pančeva i sa tek zakrpljenom prugom preko Orlovata.
- Od Beča do granice Srbije niko ne planira ni milimetar za brzine veće od 160km/h.
- Teretni vozovi kojima treba brzina preko 120km/h su na nivou statističke greške.
- Najekonomičnija brzina za teretne vozove je 80km/h. Ali ako je do Naprednog Armagedona nad Četvrom armijom i bio neki krpež remont, sada su potpuno prepuštene propadanju pruge Koridora 10 južno od Beograda, zato što "zašto da zamenim trule pragove, podbijem, dreniram, kada evo samo što nije počela rekonstrukcija".
- Nakon 10 godina od prvih popravki pravca Rakovica-Mala Krsna-Velika Plana na novom koloseku propusna moć je manja nego pre radova, jer nije vraćen APB i većina međustanica za ukrštavanje ukinuto.
- Vozni park se raspada uključujući i nove lokomotive. Nema šta da prevuče kompozicije. Čak ni privatnici to ne mogu da pokriju, zato što je zbog lošeg održavanja celine mreže mala propusna moć za više trasa.

I Kinezi i EU su prezadovoljni, plešu od srećem kako se Srbija u Zlatnom dobu smilovala da im udeli nešto od svoje sreće!

I Asad mlađi je ukinuo železničku stanicu u centru Damaska, dok je Sirija kod Asada starijeg imala solidne železnice. To je dobar indikator. Drugo je pitanje što je Rusija za saveznika odabrala svojedržavoimrzitelja, pa je na kraju izduvala. Sada će neki zapadomrzitelji da likuju što i SAD sa Veliki Izdajnikom sa debelim usnama mogu da izduvaju, ali ne zaboravite da nakon tih igara velikih, i njihovih najblaže rečeno nekompetentnih namesnika, te države ostaju u ruševinama!

Čudni ljudi sada vladaju svetom. Jedini pametan zadatak spoljne politike u tim uslovima je da se Srbija prošvercuje sa minimalnom štetom, a unutrašnja politika je samo naše pitanje. Zato, zvona i praporci deco, da branite Srbiju od diletanata, i primenite to što ste naučili sa knjigama u šakama.
 
I šta se dobilo?
- Godinama sabotiran teretni saobraćaj severno od Beograda, dizel vuča, pruga sa likovnom signalizacijom, beskrajna čekanja na ukrštanja po Banatu...
- Nakon puštanja u rad hiper-supersoničnog Prokop - Novi Sad, prohodnosti cele pruge makar preko Sombora, 4 koloseka Batajnica - Stara Pazova, i dalje upisan ogroman broj trasa preko Pančeva i sa tek zakrpljenom prugom preko Orlovata.
- Od Beča do granice Srbije niko ne planira ni milimetar za brzine veće od 160km/h.
- Teretni vozovi kojima treba brzina preko 120km/h su na nivou statističke greške.
- Najekonomičnija brzina za teretne vozove je 80km/h. Ali ako je do Naprednog Armagedona nad Četvrom armijom i bio neki krpež remont, sada su potpuno prepuštene propadanju pruge Koridora 10 južno od Beograda, zato što "zašto da zamenim trule pragove, podbijem, dreniram, kada evo samo što nije počela rekonstrukcija".
- Nakon 10 godina od prvih popravki pravca Rakovica-Mala Krsna-Velika Plana na novom koloseku propusna moć je manja nego pre radova, jer nije vraćen APB i većina međustanica za ukrštavanje ukinuto.
- Vozni park se raspada uključujući i nove lokomotive. Nema šta da prevuče kompozicije. Čak ni privatnici to ne mogu da pokriju, zato što je zbog lošeg održavanja celine mreže mala propusna moć za više trasa.

I Kinezi i EU su prezadovoljni, plešu od srećem kako se Srbija u Zlatnom dobu smilovala da im udeli nešto od svoje sreće!

I Asad mlađi je ukinuo železničku stanicu u centru Damaska, dok je Sirija kod Asada starijeg imala solidne železnice. To je dobar indikator. Drugo je pitanje što je Rusija za saveznika odabrala svojedržavoimrzitelja, pa je na kraju izduvala. Sada će neki zapadomrzitelji da likuju što i SAD sa Veliki Izdajnikom sa debelim usnama mogu da izduvaju, ali ne zaboravite da nakon tih igara velikih, i njihovih najblaže rečeno nekompetentnih namesnika, te države ostaju u ruševinama!

Čudni ljudi sada vladaju svetom. Jedini pametan zadatak spoljne politike u tim uslovima je da se Srbija prošvercuje sa minimalnom štetom, a unutrašnja politika je samo naše pitanje. Zato, zvona i praporci deco, da branite Srbiju od diletanata, i primenite to što ste naučili sa knjigama u šakama.
Није реч о томе да неко покушава да брани неодбрањиво и улепшава лошу слику наше железнице него о томе зашто је пруга рађена прво кроз Војводину.
 
То што се у последње време нешто више улаже у провинцију не треба посматрати као негативну ствар.
Ако ћемо реално, све озбиљније пројекте и у Београду финансирала је република.
Завршетак обилазнице, магистрала Нови Београд - Сурчин, планирани нови савски мост...
Може да се схвати на разне начине али мислим да је једино решење и једини спас и за Београд и за Србију то да број становника Београда престане да расте.
Да би до тога дошло потребно је људима дати разлоге да остану где јесу а за то је неопходно улагање у провинцију.
Да ме неко не схвати погрешно, ја сам након неколико година живота у Београду одлучио да се вратим.
Што се приче о централизму и децентрализацији тиче на примеру АП Војводине можемо да видимо да модел децентрализације по регионима није донео суштинску децентрализацију и обећан равномеран развој већ је одвео у полицентризам.
Данас имамо драстичне разлике између Новог Сада као покрајинског центра и остатка Војводине.
Посматрано у просеку Војводина стоји боље од југа али је то понајвише захваљујући томе што тај просек Војводине пумпа Нови Сад.
Просечне и медијалне зараде у, рецимо, Кикинди или Сомбору се готово у динар поклапају са зарадама у Пироту или Зајечару.
Нови Сад је испред Ниша али је Ниш испред Суботице, Панчева и Зрењанина.
 
Neka se ulaže u druga mesta, ja sam samo hteo da kažem da je kvalitet života u Beogradu postao krš. Jedino je dobar u pogledu toga da ako ti treba bolnica, vrtić, faks, tako nešto... tu jeste bio i ostao u prednosti. Ali u pogledu ostalih aspekata, srozali su ga nenormalno. Zato što preusmeravaju sredstva tamo gde mogu lakše i više glasova da izvuku, a i zato što se svete Beogradu što ima toliko puno ljudi koji ih ne podnosi i uporno se bori protiv njih.

P.S.
Takođe navijam da Beogradu prestane da raste populacija. Iz brojnih razloga. Jer ovako ima da puca i kolalbira svakih par dana.
 
Није реч о томе да неко покушава да брани неодбрањиво и улепшава лошу слику наше железнице него о томе зашто је пруга рађена прво кроз Војводину.
Ako je samo i samo do Koridora 10, sa početnom tačkom 2012. prioriteti i uska grla su bili su bili (samo infrastruktura):
-1- Novi Sad - Subotica, potreba za hitnim kapitalnim remontom. I da sve od Beograda do Mađarske bude pod telekomandom.
-2- Obilazni teretni pravci Batajnica - Ostružnica - Rakovica/Resnik/Jajinci i Pančevački most - Donji grad - Beograd spoljna da se dovedu u solidno stanje koloseka, signalizacije, i gde nema elektrifikacije da se elektrifikuju.
-3- Beograd - Sajam - Topčider - Rakovica - Velika Plana, ili preko Male Krsne ili preko Mladenovca, da se bar jedan od tih pravaca kapitalno remontuje, uz razmatranje rekonstrukcije, delimičnog ili potpunog dupliranja koloseka i peglanja trase za veće brzine. Ako se, recimo, odabere preko Krsne sa jednim kolosekom, da preko Mladenovca loši delovi imaju bar srednji remont.
-4- Stalać - Đunis
-5- Trupale - Niš - Dimitrovgrad sa estakadom u centru Niša i duplim kolosekom do Proseka, elektrifikacijom, telekomandom, APB i Železničkom stanicom Niš centar iznad Nišave u centru.
-6- Niš - Preševo, kapitalni remont.
Van Koridora 10:
-7- Ruma - Šabac - Loznica - Zvornik sa trijanglom Ruma i razmatranjem elektrifikacije.
-8- Veza Kraljeva sa Koridorom 10, bar jedan od pravaca, ili preko Kraljeva ili preko Kruševca, kapitalni remont i elektrifikacija. Ako preko Kragujevca, tada i "peglanje" nekih krivina.
-9- Mala Krsna - Požarevac - Kučevo - Majdanpek
-10- Drugi kolosek Pančevački most - Pančevo, zatim kapitalni remont i elektrifikacija do Zrenjanina, Kikinde i granice Mađarske. Naravno, telekomanda.
U drugom krugu prioriteta:
-11- Velika Plana - Stalać kapitalni remont
-12- Ruma - Šid desni kolosek
13- Beograd - Bar kapitalni remont
-14-Bočne pruge (Beočin, Bečej, Paraćin, Resavica...) uz analizu potreba privrede.
-15-Kraljevo - Koridor 10, ono što nije bilo po prvom prioritetu
-16-Rakovica - Velika Plana, ono što nije bilo u prvom krugu, formiranje bar dva koloseka u odličnom stanju.

Danas nakon 12 godina uporedite, samo jedno sa maksimalizmom, ostalo ako je, to minimalno:
Urađeno: 1(maksimalizam), 7(minimalizam), 9 (minimalizam), (10 delimično), (13 delimično),
Radi se: 3 (čak deo ukinut), 5 (po jako unazađenom projektu/koncepciji), 6
Ništa određeno: 2 (čak deo i ukinut), 4, 8, (10 delimično), 11, 12, ( 13 delimično), 14, 15, 16

Beograd - Novi Sad je tada imao slabe tačke: 1) Žeželjev most 2) Železničke stanice Beška i Inđija 3) Železnička stanica Novi Beograd loše stanje i bez koloseka u Pravac za Beograd 4) Beograd - Novi Beograd. Sa saniranjem istih, vrlo konkurentnih 60 minuta Beograd - Novi Sad za brze vozove. Eventualno, i isključivo zbog teretnog saobraćaja i manje čekanja da se urade dva koloseka Novi Sad - Petrovaradin (kada se već radi most) i Stara Pazova - Beška.

Što je najgore, stručna javnost se boji (ne znam čega) da se izjasni, a opozicija je uglavnom suviše glupa i osiona da pita struku. I opet bih glasao za opoziciju, da postignemo bar smenjivost.
 
Voxe, pišeš kao da je Beograd neka velelepna metropola u kojoj teku med i mleko, a ne najveća favela, buvljak i cigamala na Balkanu.

Oko ovoga smo se kačili ti i ja i ranije, pre našeg dve godine dugog perioda nekomunikacije. Mislio sam da te je prošlo to do sad.

Inače odgovor na tvoje pitanje je da je deo para SNS usmerio u unutrašnjost, pogotovu u mesta dalje od Beograda i njegove okoline. U zadnje vreme sam dosta prošao od zemlje i tačno se može videti da koliko su zapustili veći deo Beograda (koji SNS većinski mrze, kažnjavaju i čerupaju, jer im nije lojalan), toliko su razmeštali po drugim, manjim sredinama.

Sve u svemu, kidisati na Brlograd i centralizaciju trenutno je bespredmetno. Ovo je postao qrton od grada - pretrpan, haotičan, ružan, nadrndan, stresan, prljav, korumpiran i zagađen. A preskup. I odbojan. Odbojan u svakom pogledu, svakome ko zna za bolje (od buvljaka i košnica). I vidi se iz aviona da ovi sada mnogo više raspoređuju po Srbiji dalje od Beograda nego po njemu.

Naravno, ima i onih koji misle da je Beograd postao bog zna kako prestižan sađenjem megalomanija i kulčina duž reka i time što svakog radnog dana od Zemuna do Konjarnika kolovozi se crvene (čitaj - sve stoji u moru automobila). Ali svako ko je prerastao tinejdžerske dane, komplekse malih naroda i plitkoumno loženje na gužve, buku, kriminal, prenaseljenost i košnice, zna da to ne znači ništa dobro već da je, baš naprotiv, ceo grad srozan i metastaziran, i nehuman kao nikada pre.
Само да се осврнем на ово:

Није кидисање на Бг јер су они не знам какав град већ што се огроман државни новац слива у њега. Још је тужније што од свега тога он није ништа бољи, напротив.
Колико пара из државне касе ће отићи на ЕКСПО, стадион и метро?
За метро још и донекле може да се разуме јер Београд има скоро трећину популације Србије, кад се узме целокупна гравитација ка њему.
На пример НС је тек од 2018. дошао на исти број мостова који има од 1981. Тренутно се граде два нова који су у склопу других државних пројеката. Где су вишемилионске инвестиције за нас? Или још боље за неког другог уместо нас, пошто и ми постајемо Београд за остатак Војводине.
Бачка Паланка од распада државе а можда и пре тога вапи за мостом да се повеже са Фрушком Гором јер им је најближа конекција или скела у Бегечу/Футогу или мост у Новом Саду. Пољопривредници из БП имају земљу преко пута Дунава, они морају да прелазе преко границе да би могли да оду тамо.
Да не причам о ужасном стању са канализацијом у већини села, додуше у некима се решава то питање.
За паре од експоа и нац. стадиона се могло озбиљно приступити решавању отпадних вода које избацујемо у Дунав.
Или да се стадион и експо граде ван Београда, кад већ хоће да их праве.

Сума сумарум, толико пара из државне касе иде у Бг а резултат је да сами Београђани нису задовољни.
 
Beograd - Novi Sad je tada imao slabe tačke: 1) Žeželjev most 2) Železničke stanice Beška i Inđija 3) Železnička stanica Novi Beograd loše stanje i bez koloseka u Pravac za Beograd 4) Beograd - Novi Beograd. Sa saniranjem istih, vrlo konkurentnih 60 minuta Beograd - Novi Sad za brze vozove. Eventualno, i isključivo zbog teretnog saobraćaja i manje čekanja da se urade dva koloseka Novi Sad - Petrovaradin (kada se već radi most) i Stara Pazova - Beška.
И деоницу од Сремских Карловаца до Инђије, проблем успона и неопходност коришћења потискивалице.
Такође уско грло.
Најскупљи на читавој деоници били су управо нови чортановачки тунел и вијадукт.
То би морало да буде урађено пре или касније у све и једној варијанти и другог колосека и подизања брзина.
Слажем се да је недопустиво то што су остали пројекти урађени само делимично или што су и после 12 година нереализовани.
Само коридор се и гледа, делом зато што и јесте најважнији и најфреквентији а делом и зато што од доласка железнице код нас па до данас она служи колико нашим толико и туђим интересима.
Прва пруга изграђена је колико због тога што је Србији пруга била потребна толико и због тога што се обавезала да је изгради како би стекла независност а Европа изађе на топла мора и према Блиском истоку.
Нажалост, узимајући у обзир стање и однос према железници може се рећи да се железница код нас схватила много више као нешто што смо обавезани да имамо због других него као нешто што је корисно и потребно нама самима.
 
Poslednja izmena:
To shvatanje nije bilo zvanična poltika sve do kraja 1960-tih sa reformama Kire Gligorova, i prelaska na "tržišni socijalizam". F - dijagnoza Shinofobija je beležena i pre Drugog svetsko rata, ali su time oboleli uspeli da dođu do visokih pozicija tek mnogo kasnije, a na sami vrh države tek 2012.
 
Vrh