Clanak iz Novosti....
Žičara u fioci
E. B. R., 1. novembar 2007
Žičara u fioci
E. B. R., 1. novembar 2007
PREDLOG da se u javni prevoz uvede i rečni saobraćaj samo je jedna od ideja koje decenijama zaokupljaju saobraćajne stručnjake. Još sedamdesetih godina prošlog veka ušlo se u projekat izgradnje beogradskog metroa, a sve gradske garniture vlasti potom su razmatrale i manje konvencionalna rešenja, poput žičare. Za sada je izvesna samo izgradnja lakog šinskog sistema, kao zamene za mnogo skuplji metro, dok su svi ostali predlozi za poboljšanje javnog prevoza još samo - na papiru.
METRO: PROJEKAT "Metro Beograd" predviđao je izgradnju pet linija i ukupno 74 stajališta. Prema rečima arhitekte Branislava Jovina, za grad veličine Beograda prikladan je jedino potpuno nezavistan šinski sistem. Samo takvo rešenje obezbeđuje efikasan prevoz ljudi.
- Metro-sistem bi smanjio upotrebu automobila, a time i problem parkiranja u centralnoj gradskoj zoni - navodi Jovin. - Bukvalno ovog časa, u 44 grada Evrope radi se na nezavisnim šinskim sistemima, bilo metrou ili gradskoj železnici. Samo se Beograd sprema za izgradnju "uličnog tramvaja"!
U Gradu ne spore efikasnost metroa, ali dodaju da Beograd nikada nije imao novca za njega. Zbog plitke kase, prestonica je zakoračila u izgradnju lakog šinskog sistema, koji može da preveze 25 hiljada putnika na sat u jednom smeru. Beogradski urbanisti tvrde da je to sasvim dovoljno. Urađen je Detaljni urbanistički plan za prvu liniju, koja će ići od Ustaničke do Tvorničke u Zemunu, a izgradnja bi mogla da počne naredne godine.
ŽIČARA: SVE je izglednija izgradnja žičare, koja bi išla od Bloka 45 do Ade Ciganlije. Septembra 2003. Direkcija za izgradnju Beograda napravila je istraživanje "Ima li nade žičarom do Ade?". Studija izvodljivosti pokazala je da je za ovaj projekat potrebno 14 miliona evra.
Predviđeno vreme za gradnju prve faze žičare bilo je četiri meseca. Početna stanica bila bi u Bloku 45, na postojećoj okretnici, a kroz vazduh bi se putovalo do Ade. "Kapsule" koje bi prevozile putnike mogle bi da prime osam putnika. Putovanje ovim sredstvom prevoza trajalo bi oko dva i po minuta.
- Projekat izgradnje žičare prošle je godine uvršten u Nacionalni investicioni plan i samo je potrebna saradnja grada i ustanova koje su nadležne za ovaj projekat - jasan je Nenad Bajić iz Direkcije. - Beograd bi izgradnjom žičare dobio jedan prepoznatljiv znak i pridružio se malobrojnim gradovima koji imaju ovaj atraktivni vid prevoza.
HIDROBUS: NOVAC je prepreka i za silazak GSP-a na beogradske reke. Prema nagoveštajima iz Starog dvora, prevoz "hidrobusima" smanjio bi opterećenje za vreme rekonstrukcije "Gazele", a potom bi bio uključen u mrežu javnog prevoza i Integrisani tarifni sistem. Procene kažu da bi se relacija, koju autobus prelazi za sat, mogla "preveslati" za samo 15 minuta.
Osim gubera, protiv "metroa na vodi" idu i nepostojanje odogovarajuće infrastrukture, poput pristana, ali i problem nabavke velikih brodova, koji bi mogli primiti i do 150 putnika. Uz to, stručnjaci upozoravaju da hidrobusi ne bi osetnije smanjili broj automobila na ulicama.
USPINjAČE
VIŠE kao turistička atrakcija, nego ozbiljan vid javnog prevoza, u svetu se grade i održavaju i uspinjače. Prevoze putnike na manje distance (do nekoliko stotina metara), ali na obično nepristupačna uzvišenja. Ima ih u Zagrebu (od Ilice do Štrosmajerovog šetališta), Ljubljani, Budimpešti, Sarajevu...
HIDROBUS U SVETU
MNOGE svetske metropole koje leže na velikim rekama ili jezerima imaju neki vid "vodenog" javnog prevoza. U Dubaiju tzv. "abra" preveze 20 miliona putnika godišnje. Po ruskim rekama plove popularni "moskviči", sa kapacitetom od 150 putnika, koji su obično deo gradskog prevoza. Od centra engleskog Bristola do tamošnje železničke stanice stiže se žutim vodenim autobusima, a Hadsonom i famoznim Ist Riverom u Njujorku na tri rute voze brodići koji primaju do 150 putnika. Ovaj vid prevoza postoji i u Veneciji, ali i Meksiko Sitiju, Torontu, Vankuveru, skandinavskim gradovima...
Poslednja izmena od urednika: