- Učlanjen(a)
- 10.01.2007.
- Poruke
- 19.705
- Pohvaljen
- 42.240
Dragi prijatelji, danas se navršava šest godina rada našeg portala. Godina iza nas bila je jedna od najtežih i najizazovnijih u radu Beobuilda. Globalna ekonomska kriza udružena sa lokalnim neprilikama nanela je najteži udarac upravo građevinskoj industriji – mnoge velike investicije u Beogradu su stopirane ili odložene.
Ekonomska kriza nas nije zaobišla, zapravo lošim upravljanjem situacija je u mnogome pogoršana, a perspektivu je jako teško odrediti. Izgradnja i razvoj grada se nažalost svela na nekoliko projekata, dok novih investicionih najava praktično nije bilo.
U prethodnom periodu oslonac su bile gradske investicije, pre svega u infrastrukturu a u manjem delu i u izgradnji javnih objekata. Ideja na početku krize je bila da se velikim javnim radovima nadomesti nedostatak u prilivu stranog kapitala. Otežano finansiranje projekata iz stranih izvora je moralo da nađe substitute u dinarskim izvorima, kako bi se omogućila veća rezistentnost pri valutnim promenama i učešće domaćih preduzeća na tenderima za većinu građevinskih poduhvata. Tek onda se maksimizuju ekonomski efekti jednog takvog investicionog ciklusa, a grad se komparativno unapređuje da prihvati što veći deo investicionog kapitala u regionu.
U skladu sa promašenim ekonomskim modelom, grad je u prethodnim godinama enormno uvećao javni dug, za taj novac je vrlo malo urađeno, a ekonomski efekti su minimalni. Rast u građevinskoj industriji koji se često reklamira je zapravo uvećanje jako male osnovice, a broj zaposlenih u toj grani se prepolovio. Najveći projekti u prethodnom periodu su zaobišli domaća preduzeća, dok je masivan deo sredstava utrošen na jedan projekat – most na Adi Ciganliji. U svakom slučaju rešenje ovih problema je preduslov za razvoj, a radi se o promeni sistemskih postavki. Sudbina razvoja Beograda je usko vezana za širi ekonomski kontekst i delimo je sa ostatkom privrede i drzave.
Premošćavanje reke Save kod Ade Ciganlije je definitivno najatraktivniji projekat u Beogradu u jako dugom periodu. Most koji se gradi gotovo 3 godine sa velikom pažnjom javnosti i medija biće otvoren sa osnovnim funkcijama ove godine. Bez obzira na jako loše političke i ekonomske elemente projekta, Beograd će dobiti monumentalno saobraćajno čvoriste impresivnih inženjerskih i arhitektonskih karakteristika. Nadamo se da će dugo služiti građanima i ekonomiji grada.
Od ostalih infrastrukturnih objekata, ovu godinu su obeležili projekti na rekonstrukciji mosta Gazela posle više od 40 godina. Utrošeno je fantasticnih 60 miliona evra, ali je Gazela u punom sjaju ponovo najprometniji most u gradu. Činjenice da je most bio na ivici upotrebljivosti i da je njegova popravka koštala kao da smo ga ponovo gradili ponovo nas vraća na veliki problem efikasnosti održavanja. Ali isto tako govori i o standardu kvaliteta koji je nekada postojao, imajući u vidu da je most preživeo 40 godina bez održavanja sa iskoričćenjem 4 puta većim od projektovanog. Ove godine biće otvoren i završen most Obrenovac – Surčin, otvoren je novi bulevar u Mirijevu i otpočeli su radovi na prilaznim petljama novom mostu na Adi.
Na polju značajnijih komercijalnih poslovnih i stambenih objekata ove godine u martu je počela izgradnja stambenog bloka West 65, koji je najveći fazni projekat tog tipa trenutno, ako ne računamo stanogradnju u naselju na prostoru kasarne “Stepa Stepanović”. Pored toga krenula je izgradnja hotela Falkenstainer na Novom Beogradu u bloku 11a, a i projekat hotelsko-poslovnog kompleksa “Stari Mlin” je nedavno ušao u realizaciju. Na Novom Beogradu u bloku 66a svoju poslovnu centralu gradi Raiffaisen Banka i završetak se očekuje naredne godine, a sličan korak je najavila i banka Inteza koja planira modern poslovnu zgradu takodje u bloku 11a.
Zanimljivo je da su se nedavno pojavile prve informacije o mogućoj skoroj realizaciji davno najavljenog projekata Delta holdinga. Nova investicija se odnose na maloprodajni objekat na Autokomandi. Imajući u vidu da je holding prodao svoj lanac supermarketa i da ima svežeg kapitala, a da je širenje mreže šoping centara u strategiji kompanije možemo očekivati pomake na tom polju. Izgradnja poslovnih kula će prema najavama iz Delta Holdinga biti uslovljeno kretanjima i potrebama tržišta.
Sve ove projekte o kojima govorimo imali ste priliku da vidite u prethodnom period na Beobuildu koji će ostati najveća internet baza pokrenutih, realizovanih i planiranih investicija u Beogradu. Naš portal i dalje je mesto gde ćete naći redovne reportaže sa najznačajnih gradilišta, kao i najnovije ekskluzivne vesti o novim projektima u gradu.
Pored toga, želeli bismo da istaknemo značaj našeg Foruma kao mesta za građanske debate o pravcima razvoja našeg grada. U tom smilsu Beobuild se u proteklom periodu trudio da pruži prostor i podršku građanskim inicijativama, ali i da organizuje interaktivne Beobuild radionice koje su omogućile da se čuju glas i ideje javnosti o bitnim temama za naš grad, kao što su npr. javni prevoz i gradsko zelenilo a sve u cilju da se što šira javnost informise i uključi u proces razvoja.
Javnost ne treba da bude nemi posmatrač, već aktivni učesnik u razvoju svog grada. U tom pogledu ćemo se potruditi da u narednom periodu pojačamo ulogu zajednice kroz promociju građanskih inicijativa.
Vaša Beobuild redakcija.