Večernje novosti, 03.12.2011.
VEČERNJE NOVOSTI SAZNAJU
Autobus nije smeo da bude na ulicama!
Nalaz sudskih veštaka razjašnjava zašto je vozilo na liniji "77" usmrtilo studente. U izveštaju piše da je "vozilo bilo tehnički neispravno za javni saobraćaj"
NISU samo neispravne kočnice uzrok zbog kojeg je "Beobusov"autobus na liniji "77" uleteo u park na Zvezdari i usmrtio dvoje studenata, Dijanu Đorović i Radomira Vučkovića. Naprotiv, na autobusu je, kako je utvrđeno, prvim vanrednim veštačenjem, pronađeno još niz nedostataka.
Uvidom u izveštaj sudskog veštaka saobraćajno-transportno-bezbednosne struke, a na osnovu tehničkog pregleda autobusa koji je urađen u AK "Rade Končar" i ovlašćenog servisa za "Teknoksgrup Srbija" (za motor marke "katepilar"), najpre je utvrđeno da autobus marke LIAZ nije registrovan na "Beobus" već da je vlasništvo preduzeća "Bamirong" d.o.o.
Ovaj podatak nije šokantan, ako se uzmu u obzir ostali - uočeni nedostaci. Tako u izveštaju stoji da je koeficijent kočenja iznosio 47,65 odsto, a zakonom je propisan minimum od 50 odsto za autobus. Stoga je, kako piše u izveštaju, "autobus bio tehnički neispravan za javni saobraćaj".
Kada je reč o uređaju za upravljanje, utvrđeno je da i tu ima nedostataka, odnosno da "prednji zglob uzdužne spone ima povećan zazor". Jednostavnije rečeno, kočnice nisu naštelovane.
Takođe, na autobusu nisu bili ispravni ni zadnje desno stop svetlo i zadnji desni pokazivač pravca. Osim ovoga uočena je i "falinka" na zadnjem desnom pneumatiku, na kojem je izmerena dubina šare od 3,14 milimetara. Ukratko, guma nije bila adekvatna.
Uvidom u tahografski listić, primetno je da je prvi vozač koji je vozio "77", to činio često iznad dozvoljenih 50 kilometara na sat, dostizavši čak i 69 km/h. Posle 15 časova, kada je vozilo preuzeo Jovan Stolić, za sada jedini osumnjičeni za pogibiju dvoje studenata, brzina naglo pada sve do kobnog događaja, kada je autobus dostigao 42,1 km/h. Takođe, uočeno je i da srednja crta, koja pokazuje rad motora nije vidljiva sve vreme rada autobusa. Postoje i nedoumice oko perioda od petnaestak minuta rada motora (vožnje) između dve veće pauze, kao i sumnja gde je "nestao" putni nalog jer on nije prikazan u veštačenju.
Sa svim ovim nedostacima, ovaj "autobus ubica" nije nikako smeo da izađe na ulice Beograda!
BEZ PAUZE
Veštačenje je pokazalo i da tokom vožnje autobusa "77" nije bilo dovoljno pauze za vozače. Utvrđeno je da je period rada autobusa, prema zapisu sa tahografa, u suprotnosti sa članom 243, stavovima 2. i 3. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, jer je vreme upravljanja bilo kojeg vozača duže od 4 sata i 30 minuta, bez odmora od najmanje 45 minuta, koji je obavezan. To nameće pitanje o bezbednosti i direktno stvara odgovornost i za onoga ko je napravio taj red vožnje.