Idućeg meseca biće
sedam godina od kako je Vinci preuzeo upravljanje Aerodroma Nikola Tesla Beograd pa je vreme da se oceni kako Aerodrom sada izgleda iz perspektive putnika. Jasno je da projekat nikad nije imao ambicije da bude arhitektonski uspeh i da je estetika potpuno zanemarena. Neosporno je da je kapacitet proširen i da su dodate funkcije koje aerodrom te veličine mora da ima.
Ako se gleda iz perspektive putnika, Aerodrom deluje kao da je osmišljen i odrađen od strane primitivaca koji ne vole svoj posao, nisu sposobni da posvete dužnu pažnju na iskustva putnika, ne znaju kako se to radi po svetu bez trošenja velikih para i koji samo gledaju da otaljaju svoj posao. Beograd će jednog dana imati 10, 12 ili 15 miliona putnika ali će i dalje odavati utisak nakaradno i aljkavo rešenog i u narednm decenijama.
Ima desetine mallh primera koji to pokazuju, navešću samo par kao ilustraciju. Ukupno upravo ti mali detalji sklapaju ukupnu sliku o lošem aerodromu:
- U novoj zgradi (processor) postoji putnički lift koji povezuje nivo za dolaske i odlaske. Lift je toliko mali da nema mesta za veću porodicu sa kolicima za prtljag, ili za par kolica. Lidl ima veće liftove, a normalni aerodromi imaju velike putničke liftove kao recimo IKEA, ali neko je hteo da otalja posao i uštedi pare projektovanjem neprikladno malih liftova.
- Put od sale za dolaske do agencija za rentiranje kola nije označen. Ko prvi put dolazi i vuče kofere do tamo recimo po mraku namučiće se dok ih nađe. Upravu očigledno zabole za to putničko iskustvo.
- Na najvišem spratu za dolazne putnike odmah po iskrcavanju, postoji WC u A hodniku. Ispred su često redovi, jer recimo u muškom ima samo jedna kabina i jedan pisoar. Znam da je taj naviši koridor uske, montažne konstrukcije i spolja okružen opremom za ventilaciju ali je neko sa par grama mozga mogao da smisli rešenje koje bi omogućilo veći WC za 2-3 aviona koji stignu u isto vreme.
- Nema rešenja za putnike koji putuju sa kućnim ljubimcima koji imaju normalne potrebe, kao što nema rešenja za pušače
- Onlajn mape Aerodroma nisu ažurne i neupotrebljive su u PDF formatu. Glavna stranica Aerodroma ima obaveštenje za putnike tokom letnje sezone, koja je odavno prošla, čak i zvanično. Probajte da na sajtu Aerodroma nađete informacije za pušače, kućne ljubimce ili stanice za dopunu vode.
- Nisu označene stanice za dopunu vode na centralnom trgu, već ako recimo putujete sa A4 ili A5, vi ne znate da je tek negde dalje oko A7 ta stanica, itd itd.
Sve ukupno Aerodrom iz perspektive putnika i dalje odaje utisak niza primitvnih i lenjih rešenja nekog ko je samo gledao da otalja posao, da na nekom izveštaju pokaže da Aerodrom sad ima nešto što ranije nije imao. To što je to izvedeno pogrešno ili aljkavo to očigledno nikog ne brine. Najgore što ne brine one koji imaju odgovornost za urađeno.
Ako ove stvari nisu sređene u prvih 7 godina, neće nikad biti sređene. Aerodrom nikad neće ostavljati utisak svetskog aerodroma, u tom smislu nema spasa za Aerodrom u sledećih nekoliko decenija, a možda ni tada ako se tada ne bude pravio novi terminal ili novi aerodrom. Propuštena velika prilika i definitivno izgubljen slučaj.
Ова рецензија је довољно оштра, и не спорим да је тачна, Веорватно би била корисна Сшаином јату, да ако имају муда да писну Вансију и да их натерају да раде свој посао како треба.
Ја у последње време ретко користим Београдски аеродром, али зато пратећи дешавања преко форума, и изретка физички, својом сопственом персоном могу да приметим да се аеродром се шири и повећава своје пакапцитете, што је за Ванси веорватно добро, али ја, као обичан путник видим много недостатака
1. Неколико пута ми се десило да сам изашао на последњој Ц капији, и има да се шипчи поприлично. Лично ручни пртљаг имам мали, а велики кофер, иде доле па ми није проблем пешачење. За некога, ко има повећи ручни и још има невезани трансфер, рецимо са Ц на А крило, има да се намучи, јер Вансију није пало на памет да стави травелаторе, како би макар мало убрзао пребацивање из једног краја аеродрома на други.
2. Материјали који су коришћени за облоге, су јефтини и недовољног квалитета. Већ сада, имамо места где се подна облога одвалила, зид поклобучио а светиљке не раде.
3. Чистоћа тоалета је по мени прихватљива. Није да блиста, али и нема оних смрадова који изазивају повраћање. Тј може да прође. Ипак, често су писоари затворени. не могу да схватим да је то проблем да се поправи у току вечери.
4. Нова писта је, према сведочењу моје пете тачке добра, ништа не мрда, полетање и слетање је мекано.
5. Велики дјутифри сад већ има обрисе нечега што је уобичајено за велике аеродроме, лично ме боли патка, али верујем да је згодно људима кад хое некога да изненаде.
6. Изненадила ме је фантастична понуда ракија (ово је општи феномем у целој Србији, па ни аеродром није изузетак)
7. Свиђа ми се паркинг испред аеродрома, као и приступне саобраћајнице.
8. Особље на граничном прелазу је релативно љубазно (не мислим на полицију, већ они који се мотају поред), мене су рецимо обавестили да могу да електронске капије да одем да сам скенирам свој пасош. Јес да мени није радило, али неки су и пролазили.
9. Ноћу, а то је већ после 21ч скоро па ништа не ради, што ме баш чуди, али очигледно да фирме немају рачуницу због мањка путника у том периоду
Још да напоменем, да ја долазим и одлзим обично у ситним сатима, и скоро па увек ван сезоне. Тако да слика која је пред мојим очима, можда и није неки најбољи пресек стања, али, и то некакво искуство....