Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Posle xy dana, juče sam se vratio u Beograd i evo nekih uvida.

Čini mi se da bi rešenje za "toplu vezu" "Tesle" sa železničkim stajalištem moglo da se uradi po uzoru na atinski aerodrom.
Tamo je stajališna zgrada (metroa i prigradske železnice) u vidu svojevrsnog satelitskog terminala, koji je povezan nadzemnim hodnikom sa pokretnim trakama (aka. travelatorima), a koji se ne završava u samoj zgradi terminala, već ispred saobraćajnice.
Taman je i rastojanje nekih 400-500 metara, procena šac-metodom. Nije skupo rešenje, a vrlo je praktično.
No, bojim se da će naši izabrati soluciju koja će podrazumevati šatl-autobus...

Na BEG vidim da su skinute sve vizuelne zaštite sa novih lokala (osim na jednom na dolascima). Još ne znam da li to znači skoro otvaranje.

Sama aerodromska procedura je prošla prilično ok, avion se vrlo brzo isključio sa PS piste i stigao do gejta, kroz zgradu, nažalost, mora da se pomiri sa dužom špacir-turom (mada mislim da se rade novi travelatori), ali pasoška je zaista brza, otkako većina ljudi ide na automatsku kontrolu. Ovog puta su sve mašine radile, ali mnogima je bagovalo zbog činjenice da direktno prislone "biometrijsku" stranu, umesto da je "proklizaju" kroz mašinu, kako piše u uputstvu.

Jel su to menjali nešto? Oduvek je bilo da se prisloni.
 
Topla veza stanice i terminala bi jedino mogla da ide ovom zelenom površinom uz Parking 7, drugog prostora nema. Međutim posle opet prepreku stvara ulica, NIS pumpa, a sa druge strane Walter pa posle Teslin spomenik. Sve je toliko načičkano i neplanski rađeno, da je tu više nemoguće normalno pešačiti niti uopšte postoji trotoar na većem delu.

Preostaje jedino da se napravi pasarela celom dužinom, o čemu opet nije razmišljano tokom rekonstrukcije terminala 2 nego su okupirali ceo prostor ispred parking mestima.
 
Dizajn bez naslova.jpg
 
Došli ćaci stubovi i na aerodrom. Zatvorili id*** desnu traku za skretanje ka garaži i stavili plastične stubiće. I sada ljudi parkiraju u traci pored..:) Protočnije nema šta.
 
20251029_154235.jpg

Опет неки радови, овај пут код Премиум чек ин зоне Ер Србије. Прекопута су сви шалтери за самостално чекирање постављени и у функцији али још увек ограђени. Кафетерије и ВХС још увек нису отворене.
 
Зато што смо увели санкције Белорусији.
Ta zabrana korišćenja (ili izbegevanje korišćenja) vazdušnog prostora Belorusije je krenula nakon što je let na unutar EU liniji, između Atine i Viljnusa otet iznad beloruskog vazdušnog prostora, 23. maja 2021. godine.

Vlasti Belorusije su izmislile priču da se u avionu nalazi bomba, preslele putnički avion ratnim MIG 29 avionima, i primorale avion Rajanera da sleti u Minsk. Nakon toga su oteli nekoliko putnika iz aviona.

Još od tada, pre izbijanja rata u Ukrajini, aviokompanije izbegavaju korišćenje vazdušnog prostora Belorusije, a posle je to postala i zvanična zabrana.
 
Vlasti Belorusije su izmislile priču da se u avionu nalazi bomba, preslele putnički avion ratnim MIG 29 avionima, i primorale avion Rajanera da sleti u Minsk. Nakon toga su oteli nekoliko putnika iz aviona.

Sve je tačno, osim poslednje rečenice. Nisu oteli nekoliko putnika, nego su uhapsili dvoje opozicionih aktivista koji su bili na poternici Belorusije.

Ne opravdavam. Samo preciziram. Interesantno je da su beloruske službe znale ko je na unutrašnjem letu EU.
 
Kako koji Turci. Turkish i AJet prelecu Belorusiju, dok Pegasus zaobilazi. Turske kompanije nemaju obavezu zaobilazenja Belorusije, pa je sve stvar odluke kompanije.

Jermenija obrnuto. AJet zaobilazi, dok Pegasus preleće Jermeniju (ima čak i let za Jerevan).

Inače SCAT ima i zanimljive relacije iz Astane ka Kini, J. Koreji, Vijetnamu, Tajlandu. Za sad nudi connecting flights iz Beograda samo za gradove u Kazahstanu. Cena karte je uglavnom ista kao do Astane - faktički se unutrašnji let u Kazahstanu dobije besplatno. Bilo bi interesantno kada bi ponudili connecting flights za relacije dalje u istočnoj/jugoistočnoj Aziji.
 
Poslednja izmena:
Idućeg meseca biće sedam godina od kako je Vinci preuzeo upravljanje Aerodroma Nikola Tesla Beograd pa je vreme da se oceni kako Aerodrom sada izgleda iz perspektive putnika. Jasno je da projekat nikad nije imao ambicije da bude arhitektonski uspeh i da je estetika potpuno zanemarena. Neosporno je da je kapacitet proširen i da su dodate funkcije koje aerodrom te veličine mora da ima.

Ako se gleda iz perspektive putnika, Aerodrom deluje kao da je osmišljen i odrađen od strane primitivaca koji ne vole svoj posao, nisu sposobni da posvete dužnu pažnju na iskustva putnika, ne znaju kako se to radi po svetu bez trošenja velikih para i koji samo gledaju da otaljaju svoj posao. Beograd će jednog dana imati 10, 12 ili 15 miliona putnika ali će i dalje odavati utisak nakaradno i aljkavo rešenog i u narednm decenijama.

Ima desetine mallh primera koji to pokazuju, navešću samo par kao ilustraciju. Ukupno upravo ti mali detalji sklapaju ukupnu sliku o lošem aerodromu:
  • U novoj zgradi (processor) postoji putnički lift koji povezuje nivo za dolaske i odlaske. Lift je toliko mali da nema mesta za veću porodicu sa kolicima za prtljag, ili za par kolica. Lidl ima veće liftove, a normalni aerodromi imaju velike putničke liftove kao recimo IKEA, ali neko je hteo da otalja posao i uštedi pare projektovanjem neprikladno malih liftova.
  • Put od sale za dolaske do agencija za rentiranje kola nije označen. Ko prvi put dolazi i vuče kofere do tamo recimo po mraku namučiće se dok ih nađe. Upravu očigledno zabole za to putničko iskustvo.
  • Na najvišem spratu za dolazne putnike odmah po iskrcavanju, postoji WC u A hodniku. Ispred su često redovi, jer recimo u muškom ima samo jedna kabina i jedan pisoar. Znam da je taj naviši koridor uske, montažne konstrukcije i spolja okružen opremom za ventilaciju ali je neko sa par grama mozga mogao da smisli rešenje koje bi omogućilo veći WC za 2-3 aviona koji stignu u isto vreme.
  • Nema rešenja za putnike koji putuju sa kućnim ljubimcima koji imaju normalne potrebe, kao što nema rešenja za pušače
  • Onlajn mape Aerodroma nisu ažurne i neupotrebljive su u PDF formatu. Glavna stranica Aerodroma ima obaveštenje za putnike tokom letnje sezone, koja je odavno prošla, čak i zvanično. Probajte da na sajtu Aerodroma nađete informacije za pušače, kućne ljubimce ili stanice za dopunu vode.
  • Nisu označene stanice za dopunu vode na centralnom trgu, već ako recimo putujete sa A4 ili A5, vi ne znate da je tek negde dalje oko A7 ta stanica, itd itd.
Sve ukupno Aerodrom iz perspektive putnika i dalje odaje utisak niza primitvnih i lenjih rešenja nekog ko je samo gledao da otalja posao, da na nekom izveštaju pokaže da Aerodrom sad ima nešto što ranije nije imao. To što je to izvedeno pogrešno ili aljkavo to očigledno nikog ne brine. Najgore što ne brine one koji imaju odgovornost za urađeno.

Ako ove stvari nisu sređene u prvih 7 godina, neće nikad biti sređene. Aerodrom nikad neće ostavljati utisak svetskog aerodroma, u tom smislu nema spasa za Aerodrom u sledećih nekoliko decenija, a možda ni tada ako se tada ne bude pravio novi terminal ili novi aerodrom. Propuštena velika prilika i definitivno izgubljen slučaj.
 
Poslednja izmena:
roditelji mogu na onaj brzi izlaz za stujardese, stjuarde i pilote
Nažalost, to nije tačno, iako bi trebalo biti tačno. Po zakonu o policiji (ili nekom srodnom propisu), predviđeno je da trudnice, roditelji sa decom i slične kategorije građana uvek imaju prioritet kada je reč o policijskim uslugama, poput reda u lokalnoj stanici za novu ličnu kartu ili u ovom slučaju pasoške kontrole. Međutim, na ulasku u "zmiju" nije policajac, već Vincijevo obezbeđenje i oni - očigledno - imaju vrlo jasna uputstva da na Staff kanal ne mogu da idu porodice. To je prolaz za posade, nosioce diplomatskih pasoša, i one koje policija sprovede, najčešće estradne umetnice, kumove i slično. Možda se ponekad neko sažali, ali to nije pravilo. Često putujem sa malom ćerkom pa sam nakupio dosta iskustva.

Neki aerodromi imaju dedicated linije za porodice (recimo BLQ, MAD), na nekima će vas pustiti na početak reda, iako nema zvanične politike (FCO), negde nema ništa (MXP - kad već navodim Italiju kao primer). Takođe postoje dedicated kanali na redu za security i oni uglavnom postoje svuda. Ali ono što na svim ovim aerodromima ima osim eGejtova jeste "ručni" šalter za EU citizens, koji preskače celu All Passports gužvu. E, toga kod nas nema - nema šaltera za građane Srbije koji iz bilo kog razloga ne mogu da koriste eGate. I tako se uvek zaglavim iza deset Rusa koji su raspoloženi za svađu...
 
u jedno 30ak mojih prolaza, uvek idu deca i roditelji na brzi izlaz za posadu, pa čak ih VINCI usmerava. Možda je tvoje iskustvo drugačije od moga.
 
Idućeg meseca biće sedam godina od kako je Vinci preuzeo upravljanje Aerodroma Nikola Tesla Beograd pa je vreme da se oceni kako Aerodrom sada izgleda iz perspektive putnika. Jasno je da projekat nikad nije imao ambicije da bude arhitektonski uspeh i da je estetika potpuno zanemarena. Neosporno je da je kapacitet proširen i da su dodate funkcije koje aerodrom te veličine mora da ima.

Ako se gleda iz perspektive putnika, Aerodrom deluje kao da je osmišljen i odrađen od strane primitivaca koji ne vole svoj posao, nisu sposobni da posvete dužnu pažnju na iskustva putnika, ne znaju kako se to radi po svetu bez trošenja velikih para i koji samo gledaju da otaljaju svoj posao. Beograd će jednog dana imati 10, 12 ili 15 miliona putnika ali će i dalje odavati utisak nakaradno i aljkavo rešenog i u narednm decenijama.

Ima desetine mallh primera koji to pokazuju, navešću samo par kao ilustraciju. Ukupno upravo ti mali detalji sklapaju ukupnu sliku o lošem aerodromu:
  • U novoj zgradi (processor) postoji putnički lift koji povezuje nivo za dolaske i odlaske. Lift je toliko mali da nema mesta za veću porodicu sa kolicima za prtljag, ili za par kolica. Lidl ima veće liftove, a normalni aerodromi imaju velike putničke liftove kao recimo IKEA, ali neko je hteo da otalja posao i uštedi pare projektovanjem neprikladno malih liftova.
  • Put od sale za dolaske do agencija za rentiranje kola nije označen. Ko prvi put dolazi i vuče kofere do tamo recimo po mraku namučiće se dok ih nađe. Upravu očigledno zabole za to putničko iskustvo.
  • Na najvišem spratu za dolazne putnike odmah po iskrcavanju, postoji WC u A hodniku. Ispred su često redovi, jer recimo u muškom ima samo jedna kabina i jedan pisoar. Znam da je taj naviši koridor uske, montažne konstrukcije i spolja okružen opremom za ventilaciju ali je neko sa par grama mozga mogao da smisli rešenje koje bi omogućilo veći WC za 2-3 aviona koji stignu u isto vreme.
  • Nema rešenja za putnike koji putuju sa kućnim ljubimcima koji imaju normalne potrebe, kao što nema rešenja za pušače
  • Onlajn mape Aerodroma nisu ažurne i neupotrebljive su u PDF formatu. Glavna stranica Aerodroma ima obaveštenje za putnike tokom letnje sezone, koja je odavno prošla, čak i zvanično. Probajte da na sajtu Aerodroma nađete informacije za pušače, kućne ljubimce ili stanice za dopunu vode.
  • Nisu označene stanice za dopunu vode na centralnom trgu, već ako recimo putujete sa A4 ili A5, vi ne znate da je tek negde dalje oko A7 ta stanica, itd itd.
Sve ukupno Aerodrom iz perspektive putnika i dalje odaje utisak niza primitvnih i lenjih rešenja nekog ko je samo gledao da otalja posao, da na nekom izveštaju pokaže da Aerodrom sad ima nešto što ranije nije imao. To što je to izvedeno pogrešno ili aljkavo to očigledno nikog ne brine. Najgore što ne brine one koji imaju odgovornost za urađeno.

Ako ove stvari nisu sređene u prvih 7 godina, neće nikad biti sređene. Aerodrom nikad neće ostavljati utisak svetskog aerodroma, u tom smislu nema spasa za Aerodrom u sledećih nekoliko decenija, a možda ni tada ako se tada ne bude pravio novi terminal ili novi aerodrom. Propuštena velika prilika i definitivno izgubljen slučaj.
Ова рецензија је довољно оштра, и не спорим да је тачна, Веорватно би била корисна Сшаином јату, да ако имају муда да писну Вансију и да их натерају да раде свој посао како треба.

Ја у последње време ретко користим Београдски аеродром, али зато пратећи дешавања преко форума, и изретка физички, својом сопственом персоном могу да приметим да се аеродром се шири и повећава своје пакапцитете, што је за Ванси веорватно добро, али ја, као обичан путник видим много недостатака

1. Неколико пута ми се десило да сам изашао на последњој Ц капији, и има да се шипчи поприлично. Лично ручни пртљаг имам мали, а велики кофер, иде доле па ми није проблем пешачење. За некога, ко има повећи ручни и још има невезани трансфер, рецимо са Ц на А крило, има да се намучи, јер Вансију није пало на памет да стави травелаторе, како би макар мало убрзао пребацивање из једног краја аеродрома на други.
2. Материјали који су коришћени за облоге, су јефтини и недовољног квалитета. Већ сада, имамо места где се подна облога одвалила, зид поклобучио а светиљке не раде.
3. Чистоћа тоалета је по мени прихватљива. Није да блиста, али и нема оних смрадова који изазивају повраћање. Тј може да прође. Ипак, често су писоари затворени. не могу да схватим да је то проблем да се поправи у току вечери.
4. Нова писта је, према сведочењу моје пете тачке добра, ништа не мрда, полетање и слетање је мекано.
5. Велики дјутифри сад већ има обрисе нечега што је уобичајено за велике аеродроме, лично ме боли патка, али верујем да је згодно људима кад хое некога да изненаде.
6. Изненадила ме је фантастична понуда ракија (ово је општи феномем у целој Србији, па ни аеродром није изузетак)
7. Свиђа ми се паркинг испред аеродрома, као и приступне саобраћајнице.
8. Особље на граничном прелазу је релативно љубазно (не мислим на полицију, већ они који се мотају поред), мене су рецимо обавестили да могу да електронске капије да одем да сам скенирам свој пасош. Јес да мени није радило, али неки су и пролазили.
9. Ноћу, а то је већ после 21ч скоро па ништа не ради, што ме баш чуди, али очигледно да фирме немају рачуницу због мањка путника у том периоду



Још да напоменем, да ја долазим и одлзим обично у ситним сатима, и скоро па увек ван сезоне. Тако да слика која је пред мојим очима, можда и није неки најбољи пресек стања, али, и то некакво искуство....
 
Ова рецензија је довољно оштра, и не спорим да је тачна, Веорватно би била корисна Сшаином јату, да ако имају муда да писну Вансију и да их натерају да раде свој посао како треба.

Ја у последње време ретко користим Београдски аеродром, али зато пратећи дешавања преко форума, и изретка физички, својом сопственом персоном могу да приметим да се аеродром се шири и повећава своје пакапцитете, што је за Ванси веорватно добро, али ја, као обичан путник видим много недостатака

1. Неколико пута ми се десило да сам изашао на последњој Ц капији, и има да се шипчи поприлично. Лично ручни пртљаг имам мали, а велики кофер, иде доле па ми није проблем пешачење. За некога, ко има повећи ручни и још има невезани трансфер, рецимо са Ц на А крило, има да се намучи, јер Вансију није пало на памет да стави травелаторе, како би макар мало убрзао пребацивање из једног краја аеродрома на други.
2. Материјали који су коришћени за облоге, су јефтини и недовољног квалитета. Већ сада, имамо места где се подна облога одвалила, зид поклобучио а светиљке не раде.
3. Чистоћа тоалета је по мени прихватљива. Није да блиста, али и нема оних смрадова који изазивају повраћање. Тј може да прође. Ипак, често су писоари затворени. не могу да схватим да је то проблем да се поправи у току вечери.
4. Нова писта је, према сведочењу моје пете тачке добра, ништа не мрда, полетање и слетање је мекано.
5. Велики дјутифри сад већ има обрисе нечега што је уобичајено за велике аеродроме, лично ме боли патка, али верујем да је згодно људима кад хое некога да изненаде.
6. Изненадила ме је фантастична понуда ракија (ово је општи феномем у целој Србији, па ни аеродром није изузетак)
7. Свиђа ми се паркинг испред аеродрома, као и приступне саобраћајнице.
8. Особље на граничном прелазу је релативно љубазно (не мислим на полицију, већ они који се мотају поред), мене су рецимо обавестили да могу да електронске капије да одем да сам скенирам свој пасош. Јес да мени није радило, али неки су и пролазили.
9. Ноћу, а то је већ после 21ч скоро па ништа не ради, што ме баш чуди, али очигледно да фирме немају рачуницу због мањка путника у том периоду



Још да напоменем, да ја долазим и одлзим обично у ситним сатима, и скоро па увек ван сезоне. Тако да слика која је пред мојим очима, можда и није неки најбољи пресек стања, али, и то некакво искуство....
Meni je najveci problem tacka 6. Ne mogu da se odlucim koju rakiju uzeti, ali obicno uzmem Staru sokolovu u drvenoj kutiji. Poklon prva liga :D
 
Vrh