Šta je novo?

Раковица: про

Karlo del Ponte

Advanced
Učlanjen(a)
20.11.2011.
Poruke
2.804
Pohvaljen
6.684
Lokacija
Svuda po malo
Tренутно стање:

- Јужна железничка станица, која треба да опслужује подручје од 200.000-300.000 становника.
- Отежани прилази железничкој станици и трамвају.
- Иако су веома близу, не постоји директна веза јавним превозом ни са Видиковцем, ни са Канаревим брдом. До већине јаких линија градсог превоза у близини треба пешачити више од пола километра.
- Пијаце Видиковац и Бањица су претрпане, док је пијаца Раковица неискоришћена, зато што су јој прилази уби боже.
- Срце општине Раковица је ружно складиште на отвореном, Раковици недостаје један прави локални центар.
- Неуређени простори за бициклистички саобраћај.
- Недостатак минималног паркинг простора.

Предлог решења


Uploaded with ImageShack.us
Друмске саобраћајнице - померити главне друмске саобраћајнице уз индустријску зону, и омогућити слободно кретање у подручју локалног градског центра. Паркинге правити тамо где најмање сметају, и тако да 20% до највише 35% корисника садржаја овог центра може да се паркира.
Трамвајска пруга - остаје на истом месту. Можда направити парче пруге поред Општине Раковица до Миљаковца 1, али то је под знаком питања.
Бициклистичке стазе - ултимативан услов предлога. Док остали саобраћај има икакву, овај нема никакву инфраструктуру. Користити постојећи мост преко Ж.Ст. и стару трасу пруге Топчидер-Јајинци. Обезбедити покривен простор за одлагање бицикала испред Ж.Ст.Раковица.
Отворено складиште ИМР - трампити градски центар за бескористан простор садашње пијаце.
Вишенаменски објекат (објекти)- покривен објекат, који ће преко дана бити пијаца са монтажним тезгама (до 15 или 17 часова), а поподне се претварати у позориште, концертну дворану, објекат за спортске догађаје и слично. Пијаца је нужна, али и културни, забавни и трговачки садржаји, тако да све то треба уклопити на простору који није баш огроман.
Зелена површина - Најмање 30% овог простора треба да буде зелена површина. На ивицама зелене површине могу бити културни садржаји, али никако у центру. Зелене површине концетрисати испред цркве и општине.
Јавни превоз - Довести јаке линије 37 и 47 што ближе Ж.Ст.Раковица. Потпуно укинути окретницу Миљаковац 1, и 94 да окреће испред Ж.Ст. Раковица. Појачати такт 504, како би се боље повезали Ресник, Миљаковац 2 и 3 са овим чвором јавног превоза и локалним градским центром. Једну од линија са Авалског правца усмерити на Раковицу, као и евентуално нова линија Раковица - Авалски пут - Лештане - Винча. Наравно, унапређење градско-приградских железница.
 
Karlo, na prvu loptu primedba vezana za 504: nije li logičnije forsirati železnički saobraćaj iz Resnika nauštrb autobuske linije, kad već Resnik leži na pruzi?

Ovo za 94 je dobra ideja, mada je možda još bolja da 94 ide do pijace na Vidikovcu, ili čak do Petlovog brda umesto 42. Naravno, uz to bi trebalo dodati i stajalište na mostu s kog bi se silazilo direktno na stanicu (pominjao Zidar čini mi se kao ideju, i skroz je izvodljivo i jeftino, a i ne zahteva dodatno zemljište). To bi rešilo i problem pešačke udaljenosti same opštine od stanice.

Veće zone koje si obeležio već urediti za nešto smisleno. Ovo s pijacom mi nije neka ideja, jer će na taj način pijaca biti udaljena od onih kojima je sad blizu, a biće blizu Vidikovačke.

Podrška za biciklističku stazu, kompletan potez duž pruge i reke je stvoren za to.
 
За јавни превоз можемо правити различите варијанте, али основна идеја је била оживети јавни простор, и створити још нешто у Раковици осим спаваонице и ружне индустријске зоне, те створити предуслове да постојећа инфраструктура градских и трамвајских железница буде приступачна и стварно искоришћена. :kafa:

Када је у питању пијаца, доста добро познајем ситуацију, јер сам и Видиковачку и Бањичку пијацу користио и као купац, и као продавац. Ове пијаце су веома прометне, Бањичка захваљујући јавном превозу, а Видиковачка у већој мери због доброг прилаза камионима и аутомобилима. Расад сам само једанпут продавао на тезги, зато што слободних тезги није било. Дакле, постоје произвођачи, постоје купци, али не постоји погодно место где се трговина може обавити легално. Пијаца Раковица има катастрофално лош положај, и врло мало је људи којима она одговара. Треба бити свестан да је свима осим мушкарцима млађих и средњих година изузетно тешко да са по 10 кила пијачних ствари пешаче узбрдо или пола километра до најближег директног превоза до куће, а неће се много људи одлучити да губи време чекајући 35 минута 504. :bash: Разлог зашто сам је, као и већина користио Бањичку и Видиковачку пијацу, а заобилазио Раковичку је зато што су ми биле узпут. Показало се да је од свих великих пијаца у Београду, једино Раковица гробље тезги :bash: Пракса је показала да 8-14, када је највећи промет на пијацама, аутобуси 52 и 534 буду неколико пута пунији у правцу од пијаце него ка пијаци, из простог разлога што окрећу јако близу пијаци.

Дакле, погодности премештања пијаце на поменуту локацију:
- Прављење пијаце, која је људима заиста узпут.
- Пијаца чија је зона опслуге велика захваљујући близини и фреквентности јавног превоза.
- Решавање проблема гужви око Видиковачке и Бањичке пијаце и проблема продаје ван тезги.
- Омогућавање простора малим пољопривредним и трговачким предузетницима да легално пласирају своју робу, што до сада многи нису имали где.
- Директна железничка веза, која пружа велике могућности малим пољопривредницима, поготову из правца сиромашнијег југа. Директна веза са Панчевом ово може учинити врло популарним бувљаком.
- Боља понуда робе у Београду, и опадање цене робе, што је нарочито добро за сиромашније потрошаче.
- Боља просторна расподела озбиљних пијаца, чиме се подржава полицентрично функционисање града, и смањивање транспортних путовања кроз сам град.

А када је у питању 504, та локална линија у северном делу Ресника је једини превоз који стаје у непосредној близини људима. Чак и ако предпоставимо да су сви Ресничани здрави и скочни, и да воле да пешаче, многима од њих би требало да и по 20 минута пешаче до Беовоза, те би се поништила свака уштеда у вожњи коју имају. Тако да брза градска железница без интегралности може бити функционална једино тамо где је друмска веза катастрофална. Линија 504 са појачаним тактом би требало да буде напојна линија за трамвај 3, Ж. Ст. Раковицу и Ресник. Ред вожње би, наравно, морао бити усклађен са редом вожње Беовоза, или како год га ко звао.
 
E a sta mislite da se napravi preko puta stanice na mestu fabrika rekonstrukcija Beograda iz 30tih? :laugh:
 
Nisam siguran da je potrebna biciklistička staza uz rakovički nadvožnjak. niko ko niju baš u punoj formi nema šanse tu da istera bicikl.

dalje trebalo bi ceo imr ugasiti. ja ne znam da li oni i dalje nešto proizvode i ako proizvode to je verovatno nešto simbolično tipa 500 ljudi napravi 30 traktora za godinu dana. na mestu IMR-a napraviti stambeno poslovni kompleks i to će aktivirati onda ceo taj kraj.
 
Karlo moze malo detaljnija karta recimo sa binga posto recimo ja nemogu da odredim kuda bi isla ta tramvajska pruga od opstine do miljakovca ,kojo je postojeca pijaca ,IMR treba da se seli odatle .Bulevar Patrjarha pavla da se siri sine tramvaja da idu u sredinu takodej neka slika bi dobro dosla cisto radi lakeg sagledavanja situacije .Oko premjestanja pijace nevidim problem izbetonirana ogradjena povrsina sa tezgama .Predlog nije los trebalo bi ga razraditi do detalja :gobb:
 
Ево, да онај ко никада није био у Раковици има представу о центру општине Раковица и околини Београдске јужне железничке станице.

Овако изгледа поглед од улаза у Општину Раковица:
pogledosopstine.jpg


Ово је поглед са степеништа поред Цркве:
pogledodcrkve2.jpg


Јужни део, који је на оном горњем снимку лево од надвожњака изгледа овако:
juznideo2.jpg


Испод надвожњака је старо гвожђе, али највећи део је ливада са реком у средини:
juznideo1.jpg

И то је део где сматрам да треба да буде парк, евентуално неки комерцијални садржаји у делу ближе пруги.

На северном делу, на оном горњем снимку десно од надожњака, сматрам да треба да буде друмска саобраћајница, кружни ток и пијаца, те одређени комерцијални садржаји:
severnideo1.jpg

severnideo2.jpg


Пијаца Раковица. Десно се налази некадашња Робна кућа Београд са супермаркетом Родић у сутерену. Десни део на слици је зелени део пијаце, лево на слици је бувљак + гробље тезги. У позадини на брду се налази један од ретких тржних центара 90-тих који је био потпуно пропала инвестиција чак и за своје време. Дакле велики споменик промашене локације. Тренутно је избеглички центар, колико је мени познато. Од локације са које је направљена фотографија треба још око 200 метара узбрдо + још 2 спрата степеницама до најближе прометне аутобуске станице. За правац према Канаревом брду треба или претрчати улицу на месту где је кривина непрегледна, или пешачити још 100+100 метара и чекати на семафору:
pijaca1.jpg


До сада ми се никада није десило да нађем на пијацу на којој око подне радним даном не може да се купи баш никакво воће и поврће, чак и по нагорој зими.
pijaca2.jpg


Неколико тезги је попуњено са бувљачком робом, и ту је више продаваца него купаца. Од тридесетак локала на пијаци раде само две врло јефтине месаре. На нормалним локацијама у таквим месарама пензионери чекају у реду.
pijaca3.jpg
 
Hvala za slike bio sam ja u rakovici dosta puta i u ronoj kuci koja je propala ali nisam imao pojma da je to pijaca mislo sam da je neki depo od pijaca gdje stavljaju tezge jer nikad nikog nisam vidio kad bih prosao :(
 
Rakovica jeste savrsen "case study" naseg drustva: transformacija naselja vezanog za propalu industriju u privlacan kraj za zivot.

Glavna mana zone Rakovica/Miljakovac/Kanarevo Brdo je teska pristupacnost mada je i to relativno, kada bi se Z. St. Rakovica pametno aktivirala.
Stajaliste gradskog prevoza na nadvoznjaku sa pokretnim stepenicama pravo do perona + lokalne feeder linije uskladjene sa vozovima (ovo moze i bez stanice na nadvoznjaku) ucinile bi je pristupacnu za celu zonu pa cak i Vidikovac i Cerak.

Tramvaj 3. jednog dana postace LRT a bulevar kroz Topcidersku dolinu prohodna saobracajnica koja izbija pravo na Most na Adi.
Uz to u sred zone u neposrednoj blizini Z. Stanice postoji ogroman gradjevinski prostor, propali IMR. Sume u neposrednoj blizini, Kosutnjak, Miljakovacka.

Na papiru Rakovica ima ogroman potencijal, pitanje je koja je prava kombinacija sadrzaja koje treba sagraditi kako bi postala svojevrsni centar nalik Banovom brdu.
 
Ретко када ми се свиди оно што прочитам од тебе, али за ово + :kk:

Иначе, ово је траса СМТ и коридора од Мост на Ади према Реснику по ГУП-у. Жутом бојом су означене градске магистрале, а црном бојом сам означио постојеће индустријске објекте. Иначе, по ГУП-у, постојећа индустријска зона се задржава у целости :notok: Траса новог пута је, у ствари стара траса пруге (Београд) Топчидер - Пожаревац. Полупречници кривине су 300м, успон је благ, а на средини слике, где сам додао плаву боју, је насип. Траса је прављена за једноколосечну пругу класичних железница, што значи да је пружни појас углавном око 7,5 метара. Нова планирана саобраћајница би требало да буде минимално 2+2, а то је немогуће без проширивања насипа, усека, или вијадукта у средишњем делу Раковице, где су тренутно бивша РКБ, пропала пијаца и тржни центар. Уз саму Пере Велимировића саграђено је пар објеката, поред пијаце је на једном делу уклоњен насип и направљени тениски терени, између Миљаковца 2 и Општине Раковица има неких нестамбених објеката, за које је питање да ли су и како добили дозволе, али траса пруге је највећим делом и сада слободна, додуше, на многим деловима зарасла.
rakovicagupsmt.jpg



Мој став је да траса старе пруге треба да се користи за трамвајску трасу, а траса уз железничку пругу као градска магистрала. Сивом бојом сам означио индустријске комплексе, који треба да добију пренамену. У складу са тим да већ имамо изграђен најскупљи део инфраструктуре терминала градског, приградског, регионалног међуградског, па и међународног саобраћаја, садржаји треба да буду пословни, трговачки или образовни, а не стамбени:
rakovicagupmojpredlog.jpg

Разлози за рокаду траса СМТ и трамваја по ГУП-у правцем долине Топчидерке:
-1- И пруга, и градска магистрала су саобраћајнице које служе даљинском саобраћају и пресецају урбано подручје. За то је најбоље трасе једне и друге саобраћајнице здружити, и пратити најнижу коту. Тада се пролази и премошћавања врше најлакше, и за обе саобраћајнице одједанпут.
-2- Стара траса пруге је много ближе самим насељима Канарево брдо и Миљаковац 1, и даљински, и висински, од садашње трамвајске трасе. Остварују се предуслови да трамвај/ЛШС стварно добије значај у том делу града.
-3- Бивша траса пруге без проширивања може да прими саобраћајницу ширине 7-8 метара, скоро целом дужином омогућава денивелацију и максималне брзине железничким возилима до 90км/с. Успон је врло благ, ближе је насељу, а то су све критеријуми који иду у прилог градском шинском систему, а не магистрали.
-4- Укупна цена, у варијанти када је магистрала на дну долине, а трамвај на старој траси пруге је нижа, осим што остварује ефекте кроз ефикаснији јавни саобраћај.

Ту сам предвидео и неко потенцијално проширивање мреже трамваја/лаког шинског система у будућности. Трасом старе пруге према југу мислим да се продужи трамвај до Ж.Ст.Јајинци, а одатле уз не тако стрмо брдо између Јајинаца, Миљаковца, Ресника и Кружног пута, и да се ту плански прави приградско насеље. Даље, трамвајска веза између Бањице и Канаревог брда. На овој коти где сам нацртао, јер на тој коти има места, успони и падови трасе су минимални, а налази се баш на приближно половини висине Канаревог брда, те стога може привући доста путника. Због изграђених објеката, и кофигурације терена, сугеришем кратак тунел између Д.З.Раковица и трасе коју предлажем за нову тројку. На послетку, одвојак за Ж.Ст.Раковица код Општине Раковица.

Љубичастом бојом сам означио правац где је потребан електрични јавни превоз ради комплетирања полупрстенастог коридора јавног превоза. Напомињем јавни превоз на електрични погон, због што мањег нарушавања просторне, еколошке, зелене целине Кошутњака. Због превеликог успона у обзир долазе:
- Жичара.
- Успињача Раковица-Филмски град.
- Трамвај/ЛШС који ће имати кабловску вучу само на тој деоници.
- Засебна линија зупчасте железнице.
- Трамвај/ЛШС који је зупчаста железница само на тој деоници.
- Трамвај/ЛШС са продуженом трасом, како би успон био подношљив.
 
Karlo del Ponte":182ldfja je napisao(la):
Ретко када ми се свиди оно што прочитам од тебе, али за ово + :kk:

Izgleda da jos nisi ukapirao sve subtilnosti razgovora na forumu. Ja nisam poceo svoj post sa "iako si se na ostalim diskusijama pokazao kao bezobrazan i nedosledan", vec sam dao konstruktivni komentar.

Neka, ima vremena, pokusaj da ostavis po strani sujetu, videces, svidece ti se.



Back to Rakovica.

Izmestanjem tramvaja sa sadasnje trase gubi se ono sto ce biti njegova glavna svrha a to je veza sa zeleznickom stanicom. Z. St. Rakovica postace bitan saobracajni cvor Zeleznica+tramvaj+autobusi+magistrala.

Pruga treba da se duplira i bulevar da se prosiri, za sve to, zajedno sa tramvajskom trasom ima komotno mesta na postojecem koridoru rusenjem industrijskih postrojenja. Time jak saobracaj ostaje uz zeleznicki koridor a ostatak prostora moze da se posveti mirnijem razvoju.

Nasip stare pruge onda umesto magistrale sluzi za novu lokalnu ulicu ili jos bolje setaliste sa biciklistickom stazom.

Prostor od okretnice 94 do Z.St. se moze kaskadno urediti u pesacki prostor, mozda cak da se premosti i sama stanica stanicnom zgradom sa terasom i da se tako Rakovica i Miljakovac direktno povezu.

Sacuvati jedan reprezentativan objekat stare industrijske zone (hala sa dimnjakom) ostatak srusiti

Topcidersku reku otkriti i srediti okolinu u setaliste/park kao centralna osovina novog kraja

Novi centar se razvija oko dve ose: sever-jug Topciderska reka i istok-zapad veza Rakovica-Miljakovac

52_rakovica-1.png
 
Svaka čast, drugari, ovo su prave diskusije! Kamo sreće da u nekom trenutku kada i ako se predlog bude slao, opština bude imala sluha za ovako nešto!
 
Данас сам био у Раковици и нашао сам сјајно место за сликање са једне зграде у изградњи на Канаревом брду, на самом гребену. Види се цела долина са пропалом пијацом, Миљаковцем 1 са леве стране, мало даље лево општина Раковица, десно Железничка станица Раковица, а у средини Индустрија мотора и трактора Раковица.
25f6rr9.jpg


На слици сам бледо жутом бојом означио куда сматрам да треба да иде трамвај, а усправним зеленим цртама где треба да буду стајалишта по мени. Садашња траса трамваја је у сред пропалих индустријских зона, а ја сугеришем трасу старе пруге сада углавном зараслу у високо дрвенасто растиње. На једном делу те трасе је раскопан вијадукт за балон за тенис, а на другом раскпан због нечијег складишта. Али са привредницима није велики проблем нагодити се. Предност је што ће на овај начин траса бити независна од Расадника до Општине Раковица, и што ће бити стајалишта Канарево брдо и Миљаковац 1 заиста приступачна великом броју људи. Напомињем да због релативно лошег положаја линије 3, аутобуске линије 47,47,50,59, свака појединачно, превозе исти или већи број путника него трамвај 3. Уважио сам сугестију Зидара да 3 буде што ближе железничкој станици. Једино што бих уважио и ово приближавање трамваја насељу и независну трасу. Зато сугеришем позицију стајалишта десно од ове зграде у првом плану.
severnideo1.jpg
 
Karlo + odlicno koliko bi bilo ukrstanja sa ostalim saobracajem.Bulevar Patrijarh Pavla bi lakse napravili .
Mozes li na bingu ili kao izdar da ucrtas cjelu trasu triojke od topicderske okretince do knezevca sa svim izmjenama.Koliko bi se dobilo na brzini.Da razradimo predlog pa da guramo i tako nece skoro rekonstrukcija a kad bude da budemo spremni :)
 
Извињавам се што ћете по мало бечити очи, али увек смањујем резолуције слика због оних са слабијим интернетом. Такође, не располажем са неким напреднијим програмима, а и да их имам, јако мало искуства имам у раду са њима. Оно што је Зидар нацртао ја не бих умео.

n21ylj.jpg

Жутом боја представља пругу која остаје у оба случаја.
Наранџаста боја представља пругу која се измешта. Наранџаста стрелица представља садашње семафоре на којима се трамвај зауставља.
Црна боја представља садашње позиције стајалишта.

Црвеном бојом сам представио нову трасу. Црвене стрелице представљају позиције објеката трамвајских надвожњака.
Тамно плавом бојом су означене нове позиције стајалишта.

Танком светложутом линијом сам означио трасе улица којима се крећу аутобуси, а кратким дебелим цртама позиције стајалишта. Троструким кратким цртама су означена најпорометнија стајалишта у том делу града. Светложутим кругом сам означио терминус аутобуса 94. Намерно нисам цртао трасе 54 и 504, који иду ко антибиотик.

Водио сам се критеријумом да се не поруши ни један од објеката саграђених на траси демонтиране пруге Топчидер---Јајинци. Код саме Железничке станице Раковица сам сугерисао кружни ток, скретање главног пута и неколико аутобуских линија према истом.

Уз нову трасу трамваја сматрам да треба изградити бициклистичку стазу, као наставак Топчидерског бициклистичког коридора. Сам трамвај би на брзини добио 2-3 минута, али би постао много погоднији за Миљаковац 1 и Канарев брдо. Ослободила би се траса за 2+2 саобраћајницу, којих недостаје у свим деловима града осим Новог Београда. А уз још по неко побољшање, коначно бисмо могли рећи да имамо прави ЛШС. Инвестиције би биле реда величине 12-18 милиона евра, за трамвај и за друм заједно. То би било у реду са обзиром да је Раковица мање-више заобиђена у свим већим пројектима реконструкција у Београду. После се неко пита зашто је цена станова у овом делу града двоструко нижа него на Врачару, средишњем Новом Београду, Бановом брду и осталим деловима града незаобиђеним инвестицијама.
 
Karlo+ obaj predlog treba dalje razraditi ovo postaje sve bolje .Bulevar kralja Ace kostao je ajo se nevaram 18 milona .Sine itako treba da se rekonstruisu tako da bi ovo bio odlican potez .Kakvo je stanje nasipa pretpostavljam da je to od jednokolosjecne pruge.Mogli bi ovo uz jos malo razrade da i bolje vizuelizacije da 3d da proguramo :)
 
kad sam bio mali vozio sam bajs ovim puteljkom na nasipu.

ovih zgrada iznad pijace nije bilo. tu je bila obična ledina.


ceo kraj je jako zanimljiv. i ima veći potencijal od nekih praziluk investitorskih gradnji. šteta samo što nam se ortoped bavi urbanizmom, a ne mi :D .


moraću i ja jednom bajsom da krenem da obiđem stari kraj.
 
Da se ovo realizuje, išao bih češće kod ćaleta. Patrijarha Dimitrija i ovaj potez su strašni za bicikliste, a dosta biciklista ga koristi!

Postoji stranica na Fejsbuku koja se bavi promocijom srodne ideje, a gde piše da je ista potekla od učenika OŠ Đura Jakšić na Kanarevom brdu. Razrađeni situacioni plan možda možemo odneti u tu školu gde bi deca isti taj plan mogla da nacrtaju na papiru velikih dimenzija, a što bismo mogli posle odneti u opštinu u gradske sekretarijate i direkcije.

http://www.facebook.com/biciklisticka.staza.Rakovica.Ada
 
^^^^

Moze :kk: , sve sto rade deca treba podrzati, oni su jedini pametni i treba ih slusati

Stupi u kontakt sa skolom pa neka dodju na Mikser u maju na radionicu pa da nacrtamo sve to a onda ce Imamo Plan i OŠ Đura Jakšić da pokazu da sve moze kada ima volje.

Uz to sta je prirodnije od bicis staze kroz Topcidersku dolinu.

Klinci imaju mastu (imamo i mi ali malcice manje :) ) a mi cemo doneti strucnost.

Bice to staza Rakovica-Zemun :cool:
 
Vrh